صوت | از تحمیل حکمیت تا صلح امام حسن مجتبی - حجت الاسلام کاشانی + متن

بیانات ارزشمند حجت الاسلام والمسلمین کاشانی با موضوع «از تحمیل حکمیت تا صلح امام حسن​ مجتبی علیه السلام» ویژه شهادت کریم اهل بیت علیه السلام

صوت | از تحمیل حکمیت تا صلح امام حسن مجتبی - حجت الاسلام کاشانی + متن

بیانات ارزشمند حجت الاسلام والمسلمین حامد کاشانی با موضوع «از تحمیل حکمیت تا صلح امام حسن​ مجتبی علیه السلام» ویژه شهادت کریم اهل بیت علیه السلام / مدت سخنرانی : 40 دقیقه

صوت | از تحمیل حکمیت تا صلح امام حسن مجتبی - حجت الاسلام کاشانی + متن

متن سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین کاشانی با موضوع "از تحمیل حکمیت تا صلح امام حسن (علیه السلام)"

«حکمیّت» کار عاقلانه ای نبود؛ زیرا ۹۰ درصد جهان اسلام با معاویه مخالف بودند و کوفیان هم - که اکثراً یمنی بودند - بیشتر از معاویه بدشان می آمد و از لحاظ مشروعیت اصلاً شبهه ای نداشتند که امیرالمؤمنین علی السلام برتر از عثمان است. در شرایط آن زمان اصلاً عقلانی نبود که حکمیت اتفاق بیفتد.

اما این سوال مطرح می شود که چرا حکمیت اتفاق افتاد؟ پاسخ این است که یمنی ها توقع داشتند که بیشتر از سایرین از حکومت، غنایم جنگی، بیت المال و... بهره مند شوند؛ ولی به علت عدالت امام علی علیه السلام، آن ها از او ناامید شده بودند و به همین خاطر تن به حکمیت دادند. عده ای دیگر از آن جایی که توسط امیرالمؤمنین از مناصبشان عزل شده بودند و منتظر فرصتی بودند تا دوباره به مقام و جایگاه برسند؛ اینگونه شد که حکمیت را به امیرالمؤمنین تحمیل کردند.

حضرت حکمیت را پذیرفت و شروطی هم گذاشت و مذاکرات آن ها یکسال به طول انجامید. معاویه دنبال نتیجه نبود اما همین که توانست جنگ را به عقب بیاندازد، برایش کافی بود؛ چون سپاهش را تجهیز کرد. این در حالی بود که کوفه نابود شده بود چون مردم دچار چند دستگی و نفاق شده بودند و اوضاع شهر بهم ریخته بود ومردم دیگر مانند قبل روحیه جنگ نداشتند. در نتیجه امام علی علیه السلام را در جنگ با معاویه یاری نکردند و در چنین شرایطی امیرالمؤمنین مجبور به پذیرش حکمیت شدند.

امام علی علیه السلام امام بعد از خودش را به شیعیان معرفی کرده بودند ولی حاکمی بعد از خود تعیین نکردند. مردم کوفه هم وقتی کسی را پیدا نکردند به سراغ امام حسن علیه السلام رفتند. خوارج هم که به شدت با معاویه دشمنی داشتند وقتی دیدند امام حسن علیه السلام در حال جمع آوری لشکر است با او بیعت کردند. در این شرایط که حکومت در حال سقوط بود، امام حسن علیه السلام به حکومت رسیدند و اوضاع خوبی نبود؛ حتی چندین بار سوء قصد به جان امام حسن علیه السلام شد. معاویه هم که اصلاً گمان نمی کرد که امام حسن علیه السلام صلح را بپذیرد، پیشنهاد صلح داد چون فکر می کرد امام حسن علیه السلام صلح را نمی پذیرد و جنگ می‌کند و در جنگ حضرت را شهید می کنند و کنارش می زنند. امام حسن علیه السلام با توجه به اوضاع حساس آن زمان صلح را پذیرفتند ولی خوارج به امام حسن علیه السلام حمله کردند و او را زخمی کردند و گفتند: «چون با معاویه صلح کردی، خیانت کردی!» در چنین شرایطی کار اهل بیت علیهم السلام خیلی دشوار بود.

صوت | از تحمیل حکمیت تا صلح امام حسن مجتبی - حجت الاسلام کاشانی + متن

ویژه نامه مرتبط : شهادت امام حسن علیه السلام - ویژه نامه تنهاترین سردار

Share