واکنش جالب آیت‌الله عاملی دررابطه‌با امربه‌معروف با سطل ماست!

دریافت ویدئو
حرکت غلطی که در برابر بی‌حجابی انجام داده‌اند را به‌حساب دین ننویسید، دین این گونه نمی‌گوید.

واکنش جالب آیت‌الله عاملی دررابطه‌با امربه‌معروف با سطل ماست!

امام جمعه اردبیل در واکنش به اتفاقات امربه معروف غلط جوانی که با دبه ماست به دو زن حمله کرد واکنش نشان داده و فرمود: یک مسلمان باید بگردد و مؤثرترین راه را برای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر پیدا کند نه اینکه اهانت یا تندروی کند.

واکنش جالب آیت‌الله عاملی دررابطه‌با امربه‌معروف با سطل ماست!

امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر یک اخلاق اجتماعی است که در شمارش اخلاقیات قرآن یکی آن است که خداوند محکم به آن تأکید می‌کند خداوند در حدیث قدسی می‌فرمایند:

گناه جاهلان را به دوش عالمان خواهم نهاد "لَأَحْمِلَنَّ ذُنُوبَ سُفَهَائِكُمْ عَلَى عُلَمَائِكُمْ"

تو که می‌دانستی! می‌دانستی و کنار کشیدی! چرا تماشا کردی؟ چرا اعتراض نکردی؟ چرا خیرخواهی نکردی؟

[امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر] یک ابزار اصلاحی است یک ابزار صیانتی برای جامعه است؛ اما مشروط به تأثیر است زمانی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر خواهید کرد که تأثیر داشته باشد؛ یعنی یک مسلمان باید بگردد، بگردد و بگردد مؤثرترین راه را پیدا کند یک بزه در جامعه ایجاد شده است راه [مقابله] با آن چیست؟

در ناهنجاری‌های اجتماعی باید به سمت راهکار مؤثر برود نه اینکه اهانت و تندروی کند فحش و ناسزا بدهد اینها هیچ‌کدام مؤثر نیستند؛ بلکه نتیجه عکس دارد و لجاجت کامل ایجاد می‌کند.

امیر (علیه‌السلام) به سرباز خود اجازه نداد به معاویه فحش بدهد فرمود: "إِنِّي أَکْرَهُ لَکُمْ أَنْ تَکُونُوا سَبَّابِينَ" نمی‌خواهم در لشکر من فحاش وجود داشته باشد! عیب‌وایراد او را بگو برهان و استدلال بیاور آن موقع می‌شود نه با فحش و تندمزاجی

الان که در کشور ما یک حرکت غلط در برابر بدحجابی و بی‌حجابی انجام داده‌اند این را به‌حساب دین ننویسید دین این را نمی‌گوید

امیر (علیه‌السلام) می‌فرماید به او فحش نده عیب او را بگو و در نهایت دستانت را به آسمان بلند کن و بگو خدایا هم ما را حفظ کن هم اینها را حفظ کن تنها کسی که در طول تاریخ برای حفظ دشمن خود دعا کرده امیر (علیه‌السلام) است ببینید آن همه جنایت معاویه حضرت را به بازی در آورد؟

تحریک کرد؟ تحریک نشو! شاید او مأموریت دارد تو را تحریک کند.

برای دسترسی به همه مطالب «آیت الله عاملی» به این بخش مراجعه نمایید

Share