انابه یکی از ابزارهای طریق الی الله

میرحسن موسوی
توبه و انابه
در مسیر سیر به سوی مبدأ هستی، خداوند سبحان، شیوه پیروی از سرور کائنات، انابه است و طی طریق هدایت به سوی واحد بی نهایت، بازهم در گرو انابه است.

در گردش سیر آدمی از عالم افلاک بر دامن این خاک سوی سفر به سوی مبدأ عشق دوباره گذر خواهد کرد و آدمی باید در این چرخه متوجه آن معنای عمیق «إنّالله و إنّا إلیه راجعون»[1] باشد که:

«از کجا آمده ام آمدنم بهر چه بود*****به کجا می روم آخر ننمایی وطنم»[2]

ای انسان! ای نمونه آفرینش! به هوش باش که مبتدا و منتهای[3] سیر تو «الله» است و اگر بتوانی عاشق او باشی؛ تو را او (هو)[4] غایت و ارزش حیات است.[5]
پس کتاب راهنمای خود، آن فطرت راهنما و راهبر را مرور کن که : «فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِى فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْها …»[6]که تو را قانونمند و هدفمند آفریده و سررشته آن را در وجود خودت نهاده که سید الاوصیاء فرمودند : «مَنْ عَرَفَ نفسَه فقد عَرَفَ ربَّه»[7] پس راه او از خود توست.(دقت کن)

در مسیر سیر به سوی مبدأ هستی، خداوند سبحان، شیوه پیروی از سرور کائنات، انابه است و طی طریق هدایت به سوی واحد بی نهایت، بازهم در گرو انابه است. از آنجا که انابه وسیله بیداری و تذکر[8] بوده و بشارت خالق سبحان و ایزد منان نیز در سایه انابه است و گام نهادن در دارالسلام و در قرار‌گاه امن الهی آرمیدن، از آنِ دل‌های دارای تضرّع[9] و انابه است؛ یعنی در هر امری باید به ذات قدوس احدیت رجوع کرد و با عمل خالص به سوی او بازگشت:
وَ ما تَوْفیقی إِلاّ بِالله عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ إِلَیْهِ أُنیبُ.
و توفیق من جز به [یارى] خدا نیست. بر او توکّل کرده ام و به سوى او بازمى گردم.[10]

 

پی نوشت:
----------------------------
[1] سوره مبارکه بقره، آیه شریفه ۱۵۶٫
[2] مثنوی معنوی، مولوی.
[3] وَ أَنَّ إِلى رَبِّکَ الْمُنْتَهى.(سوره مبارکه نجم، آیه شریفه ۴۲).
[4] اشاره به ذات باریتعالی.
[5] حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام در نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «قِیمَهُ کُلِّ امْرِئٍ مَا یُحْسِنُهُ»؛ «ارزش هر انسانی به اندازه چیزی است که دوست می‌دارد».
[6] «پس روى خود را با گرایش تمام به حق، به سوى این دین کن؛ با همان سرشتى که خدا مردم را بر آن سرشته است».(سوره مبارکه روم، آیه شریفه ۳۰٫)
[7] «هر که خود را شناخت، خداى خویش را شناخته است» .(آمدى تمیمى، عبدالواحد بن محمد، شرح غررالحکم و دررالکلم، ص ۲۳۲٫)
[8] وَ ما یَتَذَکَّرُ إِلاّ مَنْ یُنیبُ.(سوره مبارکه لقمان، آیه شریفه۱۵٫)
[9] مَنْ خَشِیَ الرَّحْمنَ بِالْغَیْبِ وَ جاءَ بِقَلْبٍ مُنیبٍ(سوره مباره ق، آیه شریفه۳۳٫)
[10] سوره هود ٫آیه شریفه ۸۸

Share