مهارت های فردی و بین فردی/ بخش سوم؛ هدف گذاری

کسب و کار
با هدف گذاری مؤثر و کارآمدتری، زمان و انرژی خود را ذخیره کنید.

هدف گذاری (Goal Setting):

هدف، نقطه ای است که قصد رسیدن به آن را دارید. برای موفق شدن در هر کاری باید هدف داشته باشید. داشتن هدف، لازمه شروع هر کسب وکار است. اگر برای کسب وکارتان هدف نداشته باشید، سردرگم می شوید و نمی دانید قرار است به کجا بروید. داشتن هدف در کسب وکار، باعث تمرکز و برنامه ریزی برای رسیدن به مقصد می شود. از طرفی هدف گذاری در کسب وکار، منجر به تبدیل شدن آرزوها به اهداف ملموسی می شود که نیازمند تعهد و عمل هستند. هدف گذاری به صاحبان کسب وکار اجازه می دهد تا به ارزیابی جهت و سمت وسوی کسب وکارشان بپردازند و ببینند آیا مسیری که قرار است استارت آپ طی کند درست است یا خیر؟

هدف گذاری

سه سؤال اساسی هدف گذاری:

1. در حال حاضر کجا هستیم؟
2. به کجا می خواهیم برسیم؟
3. برای رسیدن به این مقصد، چه کارهایی باید انجام دهیم؟

تعیین اهداف با تکنیکSMART:

تکنیک SMART، روشی معروف برای اعتبار بخشیدن به هدف هاست. استفاده از این تکنیک بسیار مهم است و کمک می کند با هدف گذاری مؤثر و کارآمدتری، زمان و انرژی خود را ذخیره کنید. هر حرف از این تکنیک نشان دهنده ویژگی هایی است که در تعیین هدف باید مورد توجه قرار گیرد:

1. مشخص باشد (Specific): هدف باید روشن، واضح و شفاف باشد. یعنی باید به طور روشن برای خود مشخص کنید که چه کاری قرار است انجام دهید و می خواهید به کجا برسید.
2.  قابل اندازه گیری باشد (Measurable): هدف باید کمّی و قابل سنجش باشد. مثلاً اگر هدف شما جذب سرمایه برای استارت آپ است، باید مشخص کنید که دقیقاً چه میزان سرمایه می خواهید.
3. دست یافتنی باشد (Attainable): اهداف باید واقع بینانه و قابل دسترسی باشند. به عبارت دیگر در دنیای واقعی امکان رسیدن به آن وجود داشته باشد.
4. مرتبط باشد (Relevant): اهداف باید با چشم انداز و مأموریت کسب وکار مرتبط باشند.
5. زمان بندی شده باشد (Time-bound): اهداف باید نقطه شروع و پایان مشخصی داشته باشند و زمان رسیدن به آن ها مشخص باشد.

ادامه دارد...

مطالب تکمیلی:
مهارت های فردی و بین فردی/ بخش اول
مهارت های فردی و بین فردی/ بخش دوم
------------------------------
منبع: مرکز توانمندسازی و تسهیل گری کسب وکارهای نوپای فاوا [سازمان فناوری اطلاعات ایران]

فایل: 
دانلود فایلاندازه
Audio icon دانلود فایل صوتی/ هدف گذاری (Goal Setting)9.56 مگابایت
Share