دروغ گویی همسر

دروغ گویی

چكار كنم شوهرم دروغ نگوید؟
از این كه این مجموعه را امین و پاسخگوی سوالات خود قرار دادید صمیمانه سپاسگزاریم. امیدواریم با ارائه راهكارهای مناسب و مفید بتوانیم گرهی از مشكلات شما جوانان عزیز باز نماییم.
یكی از مهمترین اركان مشاوره مخصوصاً در زمینه راهنمایی كه باعث می گردد نتیجه مطلوبی از آن حاصل گردد میزان اطلاعاتی است كه شما باید در اختیار مشاور قرار دهید ؛ زیرا به هر حال تفاوت های فردی افراد در وضعیت و شرایط خانوادگی، محیطی، شخصیتی، جنسیتی و ... ایجاب می كند كه مشاوره ها با فرد مورد نظر و شرایط وی مطابقت داشته باشد .
ما در مورد بسیاری از مسایل زندگی شما كه در ارائه راهكارهای عملی دخیلند اطلاع نداریم مثلا همسر شما در چه موقعیتها و چه زمینه هایی به شما دروغ می گوید؟ آیا این خصلت ایشان فقط در برخورد با شماست یا در برخورد با دیگران هم دروغ می گویند؟ شما تا به حال برای درمان این خصلت ناپسند ایشان چه اقداماتی انجام داده اید؟ با این حال برحسب وظیفه مطالب و رهنمودهایی خدمتتان ارائه می دهیم و امیدواریم مفید و موثر واقع شوند.
در صورت نیاز در مكاتبات بعدی با پاسخگویی به سوالات فوق سوالتان را با شفافیت بیشتری مطرح كنید تا ان شاءالله پاسخ مناسبی دریافت كنید.
خواهر گرامی؛ در قدم اول باید بررسی كرد علت دروغگوئی همسرتان چیست ؟ چه بسا در بعضی موارد علت دروغگوئی ایشان خود شما و نحوه برخورد شما باشد . دروغ همسرتان تا حدی به عكس العمل شما مربوط است. یكی از پیامدهای سخت گیری بی مورد ، حساسیت بیجا و یا كنترل شدید، توسل به دروغ است. از این رو اسلام همان طوری كه از دروغ گویی مذمت كرده،  از فراهم نمودن زمینه دروغ نیز سرزنش نموده است. زن نباید كاری كند كه همسرش مجبور به دروغ گفتن شود، و این وقتی ممكن است كه همسر احساس امنیت كند و از راستگویی هراسی نداشته باشد. به جای این كه نسبت به دروغ حساس باشید، به موضوعی حساسیت نشان دهید كه سخت گیری در مورد آن چه بسا توجیه عقلی و شرعی و عرفی ندارد. یكی از علل دروغ گویی، ترس از مجازات است. غریزه صیانت ذات، همسرتان را وا می دارد كه برای رهایی از مجازات و بازخواست، به دروغ متوسل شود. تقویت رابطه عاطفی بین شما، می تواند این هراس را بزداید و امنیت لازم را پدید آورد. (می توانید راهكارهای تقویت رابطه عاطفی را در مكاتبات بعدی از ما بخواهید)
نكته دیگری كه باید توجه داشته باشید این است كه آیا تاكنون پیش آمده كه شما نیز به همسرتان دروغ گفته باشید . ممكن است خود شما نیز در برخی موارد بنا به دلایلی چنین اقدامی نموده باشید كه همسرتان متوجه شده باشد اگر چه بیان نكرده باشد و همین مساله باعث شده كه دروغ گفتن برای ایشان در زندگی مساله مهمی تلقی نشود . بنابراین اگر خودتان نیز مبتلا به این مساله بوده اید باید از خود شروع كنید و تحت هیچ شرایطی به همسرتان دروغ نگوئید . پس از آن با همسرتان عهد و پیمان ببندید كه به یكدیگر دروغ نگویید و نفرت خود را از این موضوع بیان دارید. به ایشان اطمینان دهید كه از صداقت و راست گویی ناراحت نمی شوید. از همه مهم تر از سخت گیری ها و حساسیت های بی مورد اجتناب ورزید. درمان این قبیل دروغ گویی ها، مهربانی می باشد. هر قدر زن و شوهر از نظر عاطفی به یكدیگر نزدیك باشند، یك رنگ تر و صادق ترند.
مساله مهم دیگری كه در مورد دروغ وجود دارد، این است كه خیلی از افراد مفهوم  كارشان با مفهوم واقعی دروغ متفاوت است. اگر كسی كه همه یك مطلب را تمام و كامل نمی گوید، با كسی كه آن مطلب را خلاف واقع می گوید و در واقع دروغ می گوید، یكسان در نظر بگیرید، اشتباه كرده اید. حال اگر همسر ما یا یكی از اعضای خانواده ما دروغگو است و برای مثال به دروغ می گوید من ناهار نخوردم (در حالی كه به رستوران رفته) چه برخوردی بكنیم؟
با او صحبت می كنیم كه: «این برخورد موجب می شود در مقاطع مهم زندگی اعتماد دیگران را از دست بدهی و آنها از تو فاصله بگیرند». دروغگویی نوعی بیماری است و از احساس ترس و ناامنی درونی فرد دروغگو نشأت می گیرد و گاهی هم به دلیل حس خود بزرگ بینی اوست. به هر حال اگر دروغگویی همسرتان به یك عادت تبدیل شده سعی كنید او را نزد مشاور ببرید و در پروسه درمانی او بكوشید چون اگر شما در خانواده درجه یك خود با فرد دروغگویی زندگی كنید، امنیت روابط شما تهدید می شود. یادتان باشد با فرد دروغگو طوری رفتار نكنید كه شخصیت او را زیر سوال ببرید. خطاب كردن او با لفظ دروغگو، توهین به شخصیت او است.
شما باید از رفتارش انتقاد كنید و بگویید: «به نظر می رسد دریافتی كه تو از این موضوع داری با دریافت من فرق دارد. بیا به كارشناس مشاور مراجعه كنیم.»
امیدواریم با برطرف شدن مشكل زندگی شاد و موفقی را در در كنار همسرتان پیش رو داشته باشید.

----------------------------------------
منبع: پرسمان دانشجویی اخلاق وعرفان

Share