زهرای مرضیه «سلام الله علیها» و هوشیاری نسبت به ظرفیت تاریخی که با اسلام شروع شد

استاد اصغر طاهرزاده
حضرت فاطمه زهرا

باسمه تعالی
السلام علیکِ يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ وَ کنتِ لِمَا امْتَحَنَكِ بِه صَابِرَةً
 1- هر زمانی بنا به آیه ی «كُلَّ يَوْمٍ هُوَ في‏ شَأْن‏» ظرفیت خاصی دارد. وقتی یک دین الهی از طریق پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) وارد تاریخ شود، تمام عالم از ملکوت تا ناسوت ظرفیت درک ابعاد آن دین را پیدا می کند و انسان های الهی با هوشیاری خود سعی می نمایند از طریق ظرفیتی که پیش آمده، تاریخ جاهلیت دوران را پشت سر بگذارند و جامعه را از آن عبور دهند.
در رابطه با آن که حتی ملکوت با آمدنِ دین اسلام، ظرفیت دیگری به خود گرفته است، نظرتان را به آیات 8 تا 10 سوره ی جنّ جلب می کنم که قرآن از قول جنیّان می فرماید: «وَ أَنَّا لَمَسْنَا السَّماءَ فَوَجَدْناها مُلِئَتْ حَرَساً شَديداً وَ شُهُباً»(8) و ما به آسمان نزدیک می شویم در حالی که می یابیم که پر از نگهبانان قدرتمند و شهاب های غیر پیش بینی است. «وَ أَنَّا كُنَّا نَقْعُدُ مِنْها مَقاعِدَ لِلسَّمْعِ فَمَنْ يَسْتَمِعِ الْآنَ يَجِدْ لَهُ شِهاباً رَصَداً»(9) و ما قبلاً برای شنیدن اخبار غیبی به آسمان رجوع می کردیم در حالی که اکنون هرکس بخواهد برای استماع اخبار غیبی بالا رود، با شهاب های در کمین قرارگرفته روبه رو می شود. «وَ أَنَّا لا نَدْري أَ شَرٌّ أُريدَ بِمَنْ فِي الْأَرْضِ أَمْ أَرادَ بِهِمْ رَبُّهُمْ رَشَداً»(10) و ما نمی دانیم آیا برای اهل زمین، شرّی اراده شده است و یا از طرف پروردگارشان بنا است رشد و کمالی به آن ها برسد.
ملاحظه می فرمایید که جنّیان سعی می کردند با استراق سمع اخبار غیبی را در اختیار جادوگران قرار دهند، با آمدنِ اسلام چنین امکانی دیگر برایشان مقدور نیست. بدین معنا که عالم ملکوت، ظرفیتی یافته است که امکان ورود جنّیان در آن عالم برایشان فراهم نمی باشد.
2- بصیرت واقعی یعنی درک ظرفیت تاریخی، از آن جهت که متوجه باشیم هر واقعه ای در عالَم، زمانِ خاصی برای ظهور دارد و نباید از فرصتِ پیش آمده غفلت کرد و در همین رابطه رسول خدا می فرمایند: «الاُمُورُ مَرْهُونَةٌ بِأَوْقَاتِهَا»[1] یعنی تحقق امور در گرو وقت و زمان خاص شان هستند. لذا اگر اسلام با بعثت پیامبر(صلی الله علیه و آله)  در تاریخ ظهور می کند و تا عالی ترین درجه ی ابعاد خود می تواند به صحنه آید، نباید فرصت را از دست داد و شرایطِ به وجودآمده را نادیده گرفت.
3- آن چنان در صدر اسلام زمانه آماده ی تحول شده بود و قلب مردم اشارات پیامبر(صلی الله علیه و آله) را درک می کرد که قرآن به رسول خدا(صلی الله علیه و آله) می فرماید: «قُلْ آمَنَّا بِاللَّهِ وَ ما أُنْزِلَ عَلَيْنا»(آل عمران/84) یعنی ای پیامبر! بگو همه ی ما به خداوند و آن چه بر قلب ما نازل شده است، ایمان آوردیم. ملاحظه می کنید که در آیه ی مذکور سخن از نزول حقیقت وحی است بر قلب همه ی مردم آن زمان ، هرچند صاحب اصلیِ آن وَحی به طور تامّ و تمام قلب مبارک پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) است که مأمور است آن چه را بر مردم نازل شده است، تبیین نماید به همان معنایی که آیه ی «وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ»(نحل/ 44) می فرماید.
4- انقلابی بزرگ از طریق اسلام وارد تاریخ جهان شده بود و همچنان در مقابل خود ابعاد فرهنگ جاهلیت را به حاشیه می راند و معتقدین به اسلام، امیدوار به ادامه ی اسلام در صحنه ی وفاداری به اسلام در صحنه بودند. اسلام تا پشت مرزهای دو ابرقدرت ایران و روم جلو رفته بود که رسول خدا(صلی الله علیه و آله) رحلت فرمودند. در حالی که خداوند بستر ادامه ی آن انقلاب الهی را با واقعه ی غدیر فراهم کرده بود. و به گفته ی اباذر: «اى‏ امتى‏ كه پس از رسول(صلی الله علیه و آله) متحير مانده‏ايد، اگر كسى را كه خدا مقدّم داشته، مقدّم مى‏داشتيد و كسى را كه خدا مؤخّر داشته، مؤخّر مى‏داشتيد و ولايت و وراثت را در اهل‏بيت پيامبرتان مى‏نهاديد، از همه‏ى نعمت‏ها از هر سوى بهره‏مند مى‏شديد.[2]
5- با رحلت رسول خدا(صلی الله علیه و آله)  عده ای از انقلابیون دیروز، گرفتار تجدیدِ نظرطلبی شدند به این معنا که گویا دوره ی ادامه ی روحیه ی انقلابی گذشته است و باید به زندگی معمولی خودشان بپردازند. این جا است که زهرای مرضیه(سلام الله علیها) متوجه عمق فاجعه شدند و به میدان آمدند تا متذکر این خطر بزرگ بشوند. در مسجد مدینه که همه جمع بودند، بنا به نقل تاریخ در آن خطبه ی مشهور «ثُمَّ رَمَتْ‏ بِطَرْفِها نَحْوَ الْانْصار فَقالَت» آنگاه حضرت رو به طرف انصار كرده و فرمودند: «يا مَعْشَرَ النَّقيبَةِ!» اى آدم‏هاى وارسته! «وَ اعْضادَ الْمِلَّةِ» اى ياران ملت اسلام، «وَ حَضَنَةَ الْاسْلام» اى حافظان اسلام‏! چه شده است شما را که شمشیرها  غلاف کرده اید و از ادامه ی مبارزه، کوتاهی به خرج می دهید؟! آیا می گویید چون محمد(صلی الله علیه و آله)رحلت کرده است باید بنشینید و ناظر وقایعی باشید که بر سر اسلام می آید، در حالی که هنوز دهانه ی زخم به هم نیامده است؟
6- حضرت فاطمه(سلام الله علیها) متوجه ی ادامه ی انقلابی بودند که باید تا آخر با همان روحیه ی انقلابی جلو رود تا جامعه از انجماد جاهلیت آزاد شود وگرنه اگر آن روحیه فرو کاسته شود، مسلمانان مجبورند هر روز با باج دهی به فرهنگ جاهلیتِ دوران که ریشه هایش خشکیده نشده است، عملاً میدان را برای فرهنگ جاهلی خالی بگذارند.
7- در رابطه با خطی که حضرت زهرا(سلام الله علیها)  برای ادامه ی انقلاب در مقابل ما گذاشتند، مقام معظم رهبری«حفظه اللّه» هشدار می دهند که اگر از روحیه ی انقلابی خود غفلت کنید، بسترِ نفوذ دشمن فراهم می شود. می فرمایند: «فکر مسئولین و اراده ی مسئولین در دست دشمن قرار می گیرد». مگر در صدر اسلام این چنین نشد؟! تا آن جایی که اُمویان که باید برای همیشه از صحنه ی تاریخ جزیرة العرب خارج می شدند، دوباره جان گرفتند.
 مقام معظم رهبری«حفظه اللّه» می فرمایند: «اگر ما در مقابل دشمنیِ دشمنان با شجاعت و اقتدار نایستیم، ما را خواهند خورد، خواهند بلعید». این همان خطی است که حضرت زهرا (سلام الله علیها) به ما نشان دادند که نباید شمشیرها غلاف شود و به اسم این که ما باید با همه ی دنیا ارتباط داشته باشیم، دشمن را و دشمنی دشمن را نادیده بگیریم.
8- فرزند زهرای مرضیه(سلام الله علیها) در این تاریخ -که دشمن به اسم تغییرِ رفتار ما می خواهد ما دیگر رفتار انقلابی نداشته باشیم- به ما راه نشان می دهند و می فرمایند: «آن روز که خدای ناخواسته ملت ایران دچار ضعف بشوند، مؤلفه های قدرت خود را از دست بدهد، این کار برایشان آسان خواهد بود . احیای انقلاب در ذهن ها و حراست از تفکر انقلابی و جهت گیری انقلابی در عمل، در بیان، در رفتار، در تصمیم گیری ها، و در مقررات و قوانین، کارهایی است که می تواند جلوی آن ضعف دهشتناک را بگیرد. می تواند ملت را در جاده ی استحکام و استقراری که دارد، پیش ببرد.
9- امروز هم زمانه ظرفیت آن را دارد که ما با انقلاب اسلامی هویت خود را تثبیت نمائیم و ادامه دهیم و به همین جهت حضرت امام خمینی«رضوان اللّه تعالی علیه» می فرمایند: «این قرن، قرن نابودی ابرقدرت ها است» و فرمودند: «اگر من هم برگردم، ملت اسلام برنمی گردد». ولی متأسفانه همان تحلیلی که در صدر اسلام پیش آمد و عده ای گفتند نمی توانیم با استکبار اُموی مقابله کنیم، امروز نیز با تئوریِ دوره ی انقلاب گذشته و دوره ی جمهوری اسلامی شروع شده است؛ عده ای روحیه ی انقلابی خود را کنارگذاشته اند و متوجه ی ظرفیت تاریخی که برای نفیِ استکبار شروع شده است، نیستند. در حالی که مقام معظم رهبری«حفظه اللّه» با همان شعور فاطمی خود به ما خبر می دهند، خداوند در این تاریخ، پیروزی ما را در مقابل مستکبران مقدّر فرموده است. 
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

منبع: لب المیزان
........................
پی نوشت ها:
[1] - بحارالأنوار، ج 74، ص 167.
[2] - «نثرالدرر»، ج 5، ص 77، تاريخ يعقوبى، ج 2، ص 171، نقل از تاريخ تحول دولت و خلافت، ص 149.

Share