مردانی نفرین شده/ بخش سوم
در روایات، به خصوصیات مردانی بر می خوریم که به علت کوتاهی از وظایف عقلی و شرعی شان نسبت به خانواده و همسر، مورد نکوهش قرار گرفته اند و برای آنها عقاب و نحوست های ویژه ای در نظر گرفته شده است. در این مقاله به بررسی آنها می پردازیم.
مردی که از قبول بار مسئولیت همسر و خانواده ی خود سرباز زده و آن را به گردن دیگران می اندازد
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به این مضمون فرمود: بدترین مردان کسانی هستند که بار مسئولیت همسر خود را بر دوش دیگری می اندازند.[1]
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: ملعون و نفرین شده است شخصی که بار مسئولیت اهل و عیال خود را بر دوش دیگران می اندازد.[2]
مردی که بخاطر تنوّع طلبی همسر خود را طلاق می دهد
امام صادق (علیه السلام) فرمود: ازدواج کنید و طلاق ندهید. زیرا خدای متعال دوست ندارد مردان و زنانی را که بخاطر تنوّع طلبی از هم جدا می شوند.[3]
مردی که با آزار و اذیت و رفتار سوء خود، همسرش را مجبور به گرفتن طلاق می سازد.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به این مضمون فرمود: مردی که همسر خود را مورد آزار و اذیت قرار می دهد، بحدّی که جان همسرش به لب آمده و به همین خاطر از او تقاضای طلاق و جدائی می کند؛ خدای متعال برای چنین مردی به عقوبتی کمتر از آتش جهنّم راضی نمی شود. زیرا خدای متعال در مورد زن ــ وقتی که مورد آزار و اذیت و ظلم قرار می گیرد ــ غضب می کند. همانطوری که در مورد یتیم غضب می کند.[4]
مردی که در حال عصبانیت سوگند می خورد که همسر خود را طلاق می دهد
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: شخصی که به طلاق همسر خود سوگند می خورد آدم منافقی است.[5]
امام صادق (علیه السلام) به این مضمون فرمود: سوگند خوردن به طلاق همسر از دسیسه ها و شگردهای شیطان محسوب می شود.[6]
تنبیه و مجازات مردی که همسر خود را سه بار طلاق می دهد
حضرت امام رضا (علیه السلام) پیرامون مردی که همسر خود را سه بار سه طلاقه کرده است. به این مضمون فرمود: مردی که سه بار همسر خود را طلاق می دهد. همسرش تا ابد بر او حرام می گردد و این مجازات برای چنین مردی بخاطر آن است که امر طلاق بازیچه ی دست مردان قرار نگیرد و شأن و منزلت زن کوچک شمرده نشود.[7]
مردی که به همسر خود ظلم می کند
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به این مضمون فرمود: ظلم و ستم نمودن به زن موجب خشم و غضب خدا می گردد. همانطور که ظلم و ستم نمودن به یتیم موجب خشم و غضب خدا می شود.[8]
مردی که دارای دو همسر می باشد اما عدالت را بین آنها رعایت نمی کند
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به این مضمون فرمود: مردی که دارای دو همسر باشد. امّا ــ در برابر دید ونگاه یکی از آن دو ــ نسبت به دیگری تمایل بیشتری نشان می دهد. در روز قیامت در حالی که نصف بدن او بی حس و ناتوان و افتاده است وارد محشر می گردد.[9]
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: مردی که همسران متعدّدی داشته باشد. امّا از برآورده نمودن نیازهای آنها امتناع ورزد یا توانائی آن را نداشته باشد. و به همین خاطر آن زنها منحرف گردند. آن مرد گناهکار خواهد بود.[10]
غذا خوردن به تنهایی و بدون همسر
حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) به این مضمون فرمود: خداوند متعال سه گروه را مورد لعن و نفرین خود قرار داده است: از جمله ی آن گروه: شخصی است که تنها و بدون همسر و خانواده ی خود غذا می خورد.[11]
مردی که پس از همبستر شدن با همسر خود غسل جنابت را ترک نموده و از انجام آن امتناع می ورزد
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در حدیثی که پیرامون موجودات مسخ شده است فرمود: مردی که پس از همبستر شدن با همسر خود غسل جنابت را انجام نمی داد. و نماز خود را بجا نمی آورد مسخ شده و به صورت حیوانی درآمد.[12]
مردی که نسبت به همسر پاکدامن خود غیرتمندی بی جا روا می دارد و بر او سخت می گیرد
حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) درباره ی توصیف زن و کیفیت رفتار با او به یکی از فرزندان خود فرمود: زن گُل خوشبوئی است. او کارگر نیست. از غیرت بیجا و بی مورد در مورد همسر خود پرهیز نما و دوری کن. زیرا چه بسا ــ این کار تو. باعث بوجود آمدن زمینه ی انحراف در او می گردد.[13]
مردی که در برابر مفاسد اخلاقی همسر خود غیرتمند نمی باشد
امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود: قلب مردی که غیرتمندی از خود نشان نمی دهد وارونه است.[14][15]
ادامه مطالب:
مردانی نفرین شده/ بخش اول
مردانی نفرین شده/ بخش دوم
مردانی نفرین شده/ بخش چهارم
مردانی نفرین شده/ بخش پنجم
منبع: ناجی جزایری، سید هاشم، همسران رحمت شده و همسران نفرین شده، قم: ناجی جزایری، (1388).
------------------------------
پی نوشت:
[1] قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): إنّ من شرّ رجالکم... المجلیء عیاله إلی غیره (تهذیب الأحکام ج 7 ص 462).
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): إنّ من شرار رجالکم : البهّات. الجری. الفحّاش. الآکل وحده. و المانع رفده. و الضارب عبده. و المجلیء عیاله إلی غیره (الکافی ج 2 ص 292).
(و جاء فی مصدر آخر هکذا): شرّ الناس... الملجیء عیاله إلی غیره (جامع الأحادیث للشیخ جعفر بن أحمد القمی ــ علیه الرحمة ــ ص 220).
[2] قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): ملعون. ملعون. من ألقی * علی الناس (الکافی ج 4 ص 12 و من لا یحضره الفقیه ج 2 ص 38).
*الکلّ: الثقل.
أی: قوته. أو قوت عیاله علی الناس (نقلاً عن هامش الکافی).
[3] قال الإمام الصادق(علیه السلام): تزوّجوا و لا تطلّقوا. فإنّ الله لا یحبّ الذوّاقین و الذوّاقات (مکارم الأخلاق ج 1 ص 432). (راجع: عوالی اللئالی ج 2 ص 139).
قال الإمام الباقر(علیه السلام): إنّ الله عزّ و جلّ یبغض کلّ مطلاق و ذوّاق (الوسائل ج 22 ص 8).
[4] قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): من أضرّ بإمرأة حتّی تفتدی منه نفسها. لم یرض الله تعالی له بعقوبة دون النار.
لأنّ الله تعالی یغضب للمرأة کما یغضب للیتیم (عقاب الأعمال ص 336 و اعلام الدین ص 416).
[5] قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): ما حلف بالطلاق و لا استحلف به إلاّ منافقٌ (عوالی اللئالی ج 2 ص 140).
قال الإمام الصادق (علیه السلام): من حلف بالطلاق أو بالعتاق. ثمّ حنث. فلیس ذلک بشیء.
لا تطلّق إمرأته علیه (مستدرک الوسائل ج 15 ص 295).
[6] روی عن أبی جعفر و أبی عبدالله (علیهما السلام): إنّ من خطوات الشیطان : الحلف بالطلاق. و النذور فی المعاصی.
و کلّ یمین بغیر الله تعالی (مجمع البیان ج 1 ص 468).
[7] قال الإمام الرضا (علیه السلام): و علّة تحریم المرأة ــ بعد تسع تطلیقات. فلا تحلّ له ــ أبداً ــ عقوبة. لئلاًّ یتلاعب بالطلاق. و لا تستضعف المرأة. و لیکون ناظراً فی اُموره. متیقظاً معتبراً.
و لیکن یائساً لها من الاجتماع بعد تسع تطلیقات (علل الشرایع ج 2 ص 260 الباب 276).
عن علی با الحسین بن علی بن فضّال عن أبیه قال: سألت الرضا (علیه السلام) عن العلّة الّتی من أجلها لا تحلّ المطلّقة ــ للعدة ــ لزوجها حتّی تنکح زوجاً غیره؟
فقال (علیه السلام): إنّ تبارک و تعالی إنّما أذن فی الطلاق مرّة.
فقال عزّ و جلّ: الطَّلاَقُ مَرَّتَانِ فَإِمسَاک بِمَعروُفٍ أَو تَسرِیحٌ بِإِحسَانٍ.
یعنی: فی التطلیقة الثالثة.
و لدخوله فیما کره الله عزّ و جلّ له من الطلاق الثالث. حرّمها علیه.
فلا تحلّ له حتّی تنکح زوجاً غیره. لئلاّ یوقع الناس الإستخفاف بالطلاق. و لا تضار النساء (علل الشرایع ج 1 ص 261 الباب : 276 و عیون الأخبار ج 2 ص 91 الباب: 32).
[8] قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): إنّ الله تعالی یغضب للمرأة کما یغضب للیتیم (عقاب الأعمال ص 336 و اعلام الدین ص 416).
[9] قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): من کان له زوجتان. یمیل مع أحدهما علی الاُخری. و جاء یوم القیامة. و أحد شقّیه ساقطٌ (عوالی اللئالی ج 1 ص 272).
[10] قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): من جمع من النساء ما لا ینکح. فزنین. فالإثم علیه.
و قد قال الله تعالی: فَإِن خِفتُم أَلاَّ تَعدِلُوا فَوَاحِدَةً أَو مَا مَلَکت أَیمَانُکم (دعائم الإسلام ج 2 ص 193).
قال أمیرالمؤمنین (علیه السلام): من اتّخذ من الإماء أکثر ممّا ینکح ــ أو تنکح ــ فالإثم علیه إن بغین (من لا یحضره الفقیه ج 3 ص 286).
عن أبی عبدالله (علیه السلام) قال: من جمع من النساء ما لا ینکح. فزنا منهنّ شیء. فالإثم علیه (الکافی ج 5 ص 566).
[11] قال أمیرالمؤمنین (علیه السلام): لعن الله الآکل زاده وحده.
و السایر فی الطریق وحده.
و النائم فی الفراش وحده (عوالی اللئالی ج 4 ص 8 ــ 9).
للعلماء ــ فی هذا الحدیث ــ قولان: أحدهما : أن یحمل علی ظاهره.
و یکون التقدیر: أنّه لا ینبغی للإنسان أن ینفرد ــ فی هذه الأفعال ــ .
و یصیر محمولاً علی الإستحباب لتلک الأفعال. و إنّ ترکها من المکروهات الشدیدة الکراهیة.
و ذکر اللعن فیه للتأکید ــ من باب التجوّز والتوسعة ــ لیحصل بذلک بعث العزم ــ من المکلّف ــ علی عدم التهاون بمثل ذلک...
و الثانی : أن لا یکون علی عمومه و ظاهره. بل یجب حمله علی التخصیص.
فیخصّصون الأکل. علی من وجب علیه النفقة لغیره. من واجبی النفقة ــ شرعاً ــ . ثمّ هو یمنعه ما وجب له. فیأکل زاده وحده.
و یصیر المراد بالزاد ــ هنا ــ الرزق الّذی رزقه الله إیاه. لیکون له و لواجبی النفقة. فینفرد بهم.
و عبّر ــ عن منعه ــ بأکله. فإنّه حینئذٍ یکون مستحقّاً للعنة (نقلاً عن هامش عوالی اللئالی).
[12] قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): أمّا الدعموص فمسخ. لأنّه کان إذا حضر النساء. لم یغتسل من الجنابة و بترک الصلاة فجعل الله قراره فی الماء إلی یوم القیامة من جزعه علی البرد (الاختصاص ص 137). * الدعموص: ک برغوث ــ لفظاً و معناً ــ .
[13] قال أمیرالمؤمنین (علیه السلام): إنّ المرأة ریحانة و لیست بقهرمانة.
و إیاک و التغایر فی غیر موضع غیرة. فإنّ ذلک یدعو الصحیحة الی السُقم. والبریئة إلی الریب (اعلام الدین ص 288 و شرح نهج البلاغة لإبن أبی الحدید ج 16 ص 121).
قال أمیرالمؤمنین (علیه السلام): إیاک و التغایر فی غیر موضع الغیرة * . فإنّ ذلک یدعو الصحیحة منهنّ إلی السُقم... (الکافی ج 5 ص 537 و تحف العقول ص 85 و شرح نهج البلاغة لإبن أبی الحدید ج 20 ص 313).
* فی تحف العقول : غیرة.
قال أمیرالمؤمنین (علیه السلام): إیاک و التغایر فی غیر موضعه. فإنّ ذلک یدعو الصحیحة إلی السُقم و البریئة إلی الریب (غرر الحکم).
[14] یعنی از فطرت خود دور شده و حقایق را ــ آنچنان که هست ــ درک نمی کند.
[15] قال الإمام الصادق (علیه السلام): إذا لم یغر الرجل. فهو منکوس القلب * (الکافی ج 5 ص 536).
*أی: یصیر بحیث لا یستقرّ فیه شیء من الخیر. کالإناء المکبوب. أو المراد بنکس القلب : تغیر صفاته و أخلاقه الّتی لا ینبغی أن یکون علیها (نقلاً عن هامش المصدر).
قال أمیرالمؤمنین (علیه السلام): من لا یغار. فإنّه منکوس القلب (المحاسن ج 1 ص 204 ومشکارة الأنوار ج 2 ص 128).
افزودن دیدگاه جدید