شروع تنش، زیر سوال رفتن اقتدار مرد

سید حسین سیدی
اقتدار مرد

دین مبین اسلام، مردان را بخاطر برخی از خصوصیات (اقتدار بیشتر مردان و...) مدیر خانواده معرفی کرده است. اما این روزها با وجود شبهات گوناگون در مورد حقوق زنان، برخی از زنان با زیر سوال بردن اقتدار مردان، زمینه را برای آسیب و تنش در خانواده فراهم می کنند. آسیب هایی که چه بسا در سالیان اوایل زندگی ایجاد شود و از انسجام خانواده بکاهد.
خداوند در قرآن می فرماید: «الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلى‏ بَعْضٍ وَ بِما أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوالِهِم‏؛ مردان، سرپرست و نگهبان زنانند، بخاطر برتريهايى كه خداوند (از نظر نظام اجتماع) براى بعضى نسبت به بعضى ديگر قرار داده است، و بخاطر انفاقهايى كه از اموالشان (در مورد زنان) انجام می دهند.»[1] این آیه، مردان را چون اقتدار بیشتری دارند (اقتدار فیزیکی و اقتدار مالی و...)، سرپرست زنان و به تبع آن سرپرست خانواده می داند. این سرپرستی و اقتدار به معنی خشونت نیست[2] و در صورت این نوع اقتدار، اسلام آن را تایید نمی کند؛ بلکه اسلام، اقتداری را پیشنهاد می کند که همراه با دوستی و احترام نسبت به زن باشد. به عبارت دیگر، اسلام که مردان را سرپرست خانواده قرار داده است، آنها را نیز به رعایت رفتار نیک نسبت به زنان سفارش کرده است.[3]

برخی از زنان بخاطر تربیت ناصیح خانوادگی و یا القاء شبهات و غیره، ممکن است اقتدار مرد را برنتافته و در همان سالهای اولیه زندگی، بنای ناسازگاری با همسر خویش را بگذارند. این زنان نمی دانند که ضربه خوردن به اقتدار مرد، مثل آن است که یک مرد، احساسات و عواطف زن خود را نادیده بگیرد.
یک مثال برای زیر سوال رفتن اقتدار مرد توسط زن: معمولا زوجین جوان در ابتدای زندگی، توسط فامیل و خویشاوندان دعوت می شوند؛ اگر زنی در این جمع (و هر جمع دیگری) اقتدار مرد خود را زیر سوال ببرد؛ مثلا بگوید: نگاه کن که این خانواده فامیل ما، چه یخچال و فرش و ... دارند و به او سرکوفت بزند، باید منتظر تنش و تشتت بین خود و همسرش باشد؛ تنشهایی که چه بسا، شیرینی ابتدای زندگی را به تلخی تبدیل کند.
سخن آخر اینکه؛ اسلام، مردان را بخاطر اقتدار مردانه و خصوصیات دیگر، سرپرست زنان و خانواده قرار داده است و البته اقتدار مرد را در جهت احترام به حقوق زن، به رسمیت می شناسد. از طرف دیگر، زنان باید به اقتدار مردان احترام گذاشته و از زیر سوال بردن آن جدا دوری کنند.

 پی نوشت:
1ــ نساء/34.
2ــ پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله): «اِستَوصُوا بِالنِّساءِ خَيرا؛ ديگر را به رفتار نيك با زنان سفارش كنيد.» بحارالأنوار(ط - بیروت) ج33، ص628.
3ــ تفسیر نمونه، ج3، ص370.

Share