درگذشت پدر علم ارتباطات ایران؛ پروفسور کاظم معتمدنژاد(1392هجری شمسی)

14 آذر
پروفسور کاظم معتمدنژاد,پدر علم ارتباطات ایران,گنجینه تصاویر ضیاءالصالحین

پروفسور کاظم معتمدنژاد متولد اردیبهشت ماه سال ۱۳۱۳ هجری شمسی در بیرجند، روزنامه نگار و حقوق دان ایرانی بود. معتمدنژاد به دلیل نقشی که در تدریس آکادمیک علوم ارتباطات و روزنامه نگاری در ایران داشت به پدر علم ارتباطات ایران شهرت یافته بود.
تحصیلات ابتدایی و قسمتی از تحصیلات متوسطه خود را در زادگاهش و قسمت دیگر را در بیرجند و سال ششم ادبی را در دبیرستان مروی تهران گذراند. در سال ۱۳۳۶ ه.ش به اخذ درجه لیسانس و در سال ۱۳۳۹ ه.ش به اخذ درجه دکتری در رشته ی حقوق قضائی از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران نائل شد.
وی در زمان تحصیل در دوره کارشناسی، با مدیر وقت روزنامه کیهان -که استاد او نیز بود- رابطه ی دوستانه ای برقرار کرد. وقتی استاد از دانشجویان دوره دکتری برای همکاری در کیهان دعوت کرد، معتمد نژاد فرصت را غنیمت شمرده و به محیط روزنامه وارد شد. دیری نپایید که از مترجمی زبان فرانسه، به مسؤولیت گروه خارجی و مقالات ارتقا یافت.
روزنامه کیهان که به روزنامه نگاران تحصیل کرده نیاز داشت، برای وی بورسیه ای از دولت فرانسه دریافت کرد. معتمد نژاد در دانشگاه سورین فرانسه موفق به اخذ دکتری حقوق و علوم سیاسی و نیز دکتری تخصصی روزنامه نگاری از انستیتوی مطبوعات و علوم نظری دانشگاه پاریس شد.
پروفسور معتمدنژاد از سال ۱۳۴۶ وکیل پایه یک دادگستری شده و از سال ۱۳۷۹ ه.ش مشاور حقوقی اتحادیه بین المللی ارتباطات دور بود.
 پروفسور معتمدنژاد بعدازظهر چهاردهم آذر ۱۳۹۲ ه.ش در بیمارستانی در تهران به دلیل بیماری درگذشت. و پس از تشییع جنازه ای باشکوه در قطعه نام آوران بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

 

Share