خواص آجیل شب یلدا

آجیل شب یلدا

بد نیست بدانید آجیل و خشکبار قابلیت آلودگی به قارچی نظیر افلاتوکسین را دارند که واحدهای صنعتی با توجه به وجود پروانه های بهداشتی، ضوابط و دستورالعمل ها ملزم به اندازه گیری قارچ افلاتوکسین بر روی محصولاتشان هستند، اما در محصولات سنتی آجیل و خشکبار، این اندازه گیری ها صورت نگرفته و محصول تولیدی قابل ردیابی نیست

میوه خشک معروف
در شب یلدا، میوه های خشک یا آلبالو و آلوهایی که در فریزر نگهداری می شود، هم در سفره می گذارند. یکی از این میوه های خشک، انجیر است. این میوه مغذی و خوش طعم است و دارای ویتامین های فراوان، مواد معدنی، چربی مفید و مواد قندی است.
ضد سرطان است و خوردن آن باعث افزایش ادرار می شود. انجیر برای افرادی که قند خونشان پایین است و یک باره احساس ضعف می کنند، مناسب است، زیرا قند آن به سرعت از روده کوچک جذب می شود. همچنین ملین بسیار خوبی است.
در طب قدیم از آن به عنوان گرمی یاد می کردند و اغلب آن را با بادام یا گردو مصرف می کنند. مصرف انجیر برای از بین بردن بوی بد دهان نیز توصیه شده است. این میوه تعرق را زیاد کرده و سموم بدن را دفع می کند و خیسانده آن در شیر در موارد سرما خوردگی شدید بسیار مفید است.
آجیل هفت قلم
آجیل، بخش چرب و خوشمزه سفره یلدا را تشکیل می دهد. بادام، پسته، فندق، گردو، نخودچی، کشمش و باسلوق، کمتر کسی را دچار وسوسه نمی کند، به خصوص که در شب های سرد زمستان، خوردن آجیل شما را گرم می کند، در زیر به شرح خواص دو قلم از خوراکی های موجود در آجیل شب یلدا می پردازیم:
میوه ای که می خندد:
پسته در اروپا بسیار گران است و کمتر شناخته شده است. مغز پسته از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است و برای افراد گرم مزاج مناسب نیست، این میوه بسیار مقوی است و حاوی ویتامین های B1 ، B3 و E و املاح مغذی شامل آهن، پتاسیم، فسفر و کلسیم است.
مغز پسته به دلیل دارا بودن آهن، خون ساز است و معمولاً به افرادی که از کم خونی فقر آهن رنج می برند، مصرف آن توصیه می شود. همچنین آن را تقویت کننده نیروی جسمی می دانند.
از دیگر خواص پسته می توان به وجود کوآنزیم کیو10 (10Q) اشاره کرد که نوعی آنتی اکسیدان است و در پیشگیری از بیماری های قلبی نافع است.از سوی دیگر افرادی که مبتلا به نارسایی کبد هستند، مبتلایان به نقرس ، دیابت و ناراحتی های کلیه باید از خوردن پسته خودداری کنند.
میوه ای به شکل مغز:
مغز گردو دارای پروتئین، قند، آب و چند اسید آلی، مقدار کمی اسانس و ویتامین های A, B, C, D و E است. این میوه حاوی اسیدهای چرب مفید و املاح معدنی نظیر کلسیم، پتاسیم، منیزیوم و فسفر است، تا جایی که در برخی منابع، فسفر آن در رده منابع غنی ذکر می کنند.
گردو از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است و از آن برای پایین آوردن کلسترول خون و پیشگیری از بیماری های ریوی استفاده می کنند.
مصرف این میوه از تشکیل سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا جلوگیری می کند.

قرار نیست که شما در شب یلدا که شب سلامتی نام گرفته، در اثر مصرف بیش از حد خوراکی ها یا استفاده از خوراکی های آلوده بیمار شوید و طعم بلندترین شب سال را با بیماری و درد تلخ کنید

آجیل های فریبنده
آجیل و خشکبار جز خوراکی های سنتی هستند که مردم عادت کرده اند، به صورت فله ای خریداری کنند. البته هرکس دلایل مخصوصی دارد، بعضی از افراد به نکاتی مثل این که «آجیل باز را می توان از 50 گرم تا چندین کیلو و به میزان دلخواه خریداری کرد»، یا «آجیل باز قابل تست کردن است و در ضمن هزینه ای هم برای بسته بندی نمی پردازیم» اشاره می کنند.
فروشندگان آجیل و خشکبار هم می گویند: «مشتریان باهوش، جنس را با دقت می بینند، آن را می چشند و بعد خرید می کنند.»
اما بد نیست بدانید آجیل و خشکبار قابلیت آلودگی به قارچی نظیر افلاتوکسین را دارند که واحدهای صنعتی با توجه به وجود پروانه های بهداشتی، ضوابط و دستورالعمل ها ملزم به اندازه گیری قارچ افلاتوکسین بر روی محصولاتشان هستند، اما در محصولات سنتی آجیل و خشکبار، این اندازه گیری ها صورت نگرفته و محصول تولیدی قابل ردیابی نیست.
خودکشی در شب یلدا
البته قرار نیست که شما در شب یلدا که شب سلامتی نام گرفته، در اثر مصرف بیش از حد خوراکی ها یا استفاده از خوراکی های آلوده بیمار شوید و طعم بلندترین شب سال را با بیماری و درد تلخ کنید، در زیر توصیه هایی آورده شده که به شما کمک می کند تا از برخی موارد آزار دهنده پرهیز کنید:
1 - پوست میوه هایی مثل انار و هندوانه را حتماً به دقت بشویید، چرا که خوردن انار آب لمبو و هندوانه در صورتی که آلوده باشند، هرگز لذت بخش نیست.
2 - اگر در آجیلی که می خرید، بادام زمینی بدون پوسته قهوه ای و به شکل فله ای وجود دارد حتماً آن را پاک کنید و دقت کنید که در بین آن دانه های سیاه ریز وجود نداشته باشد.
3 - افرادی که از بالا بودن تری گلیسیرید خون رنج می برند، بهتر است از مصرف دانه های چرب مثل پسته، بادام، گردو و... خودداری کنند.
4 - مصرف آجیل بو داده که حاوی نمک فراوان است به هیچ وجه به کسانی که فشار خون بالایی دارند یا از مشکلات کلیوی رنج می برند، توصیه نمی شود.
5 - بهتر است در انتخاب آجیل دقت کرده و به عنوان مثال پسته هایی که پوست بسیار زرد براق یا مغز قرمز رنگ شده دارند و یا تخمه هایی که برای پررنگ تر شدن از رنگ های مصنوعی در آنها استفاده کرده اند را خریداری نکنید.
6 - خوراکی های شب یلدا به اندازه کافی متنوع و حجیم هستند، پس توصیه من به شما این است که یا شام را حذف کنید یا شام بسیار سبکی میل کنید.
7 - به خاطر داشته باشید که آجیل خام تا یک سال قابل نگهداری است، اما بعد از تفت دادن بهتر است هر چه زودتر مصرف شود.

منبع: سایت آفتاب

Share