دانلود پاورپوینت درس 9 کتاب تفکر و سواد رسانه ای

ارائه دروس کتاب تفکر و سواد رسانه ای ویژه معلمین؛
درس ۹: مهندسان پیام
دانلود پاورپوینت درس 9 کتاب تفکر و سواد رسانه ای - مهندسان پیام

دانلود پاورپوینت درس 9 کتاب تفکر و سواد رسانه ای - مهندسان پیام

دانلود پاورپوینت درس 9 کتاب تفکر و سواد رسانه ای - مهندسان پیام : این درس نخستین درس از فصل 3 کتاب تفکر و سواد رسانه ای با عنوان «نادیده های رسانه ها» است

در پاورپوینت آماده شده برای این درس، به کمک سوژه خبریِ «اسیدپاشی در اصفهان» در سال 1393، و بررسی بازتاب این رویداد تاسف بار در قالبهای مختلف رسانه ای، مفاهیم ظرفیت رسانه ای، متن رسانه ای، فرستنده پیام و اهداف آن را مورد بررسی قرار داده ایم.

اصلاحات انجام شده در به روزرسانی این پاورپوینت از قرار زیر است:
۱- اصلاح برخی نوتهای ویژه معلمین و برخی ریزه کاریهای موجود در صفحات پاور
۲- به روز رسانی جدول صفحه ۶۵ کتاب


درس نهم، نخستین درس از فصل سوم کتاب تفکر و سواد رسانه ای با عنوان «نادیده های رسانه ها» است که در آن قرار است به سوالات زیر از سوالات پنجگانه سواد رسانه ای ناظر به فرستنده پیام و هدف آن پاسخ داده شود:

  • چه کسی پیام را فرستاده است؟
  • چرا این پیام فرستاده شده است؟

متن رسانه ای چیست؟ مهندسان پیام

یکی از مهمترین نکات مغفول مانده در مواجهه مخاطبان با رسانه، عدم توجه به فرستنده پیام و اهداف آن است. برای این مهم یکی از امور راهگشا توجه به مفهوم «ظرفیت رسانه» است. در واقع اگر بدانیم ظرفیت هر قالب رسانه ای با سایر قالبها متفاوت است و نمی شود هر حرفی را در هر رسانه ای بیان کرد، می فهمیم که اولین گام برای انتقال یک پیام، انتخاب متن رسانه ای است. به بیان دیگر:
- نمی شود سریعترین اخبار را در یک فیلم سینمایی منتشر کرد.
- بازیهای رایانه ای جای تحلیل خبر نیست.
- نمی شود مقاله ای ۱۰۰۰۰ کلمه ای را در تلگرام دست به دست چرخاند.
- روزنامه جای فیلم دیدن نیست.
- خبرگزاری جای قصه پردازی و شخصیت پردازی نیست.

ظرفیت رسانه ای چیست؟

از سوی دیگر باید توجه داشته باشیم که امروزه یک تصویر یا فیلم، روش مهم و پرکاربردی برای انتقال پیام، و دیدن آنها دقیقا نوعی مطالعه است. هر پیام رسانه ای دارای یک متن است، ولی این متن، الزاما نوشتاری نیست! به بیان دیگر، متن رسانه ای همانطور که می تواند متن نگارشی شبیه یک کتاب باشد، می تواند متن تصویری و حتی متنی نمادین، چون چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی باشد. ما هنگامی که سخن می گوییم یا به رادیو گوش می دهیم، با متن صوتی سر و کار داریم. موسیقی نیز متن صوتی است که می تواند حاوی مضمون و بار جدی معنایی باشد. ویژگی مشترک همه این متون، بده و بستان پیام است.

حال باید دقت کرد که فرستنده پیام، حتی در انتخاب متن رسانه ای خود نیز همه عوامل را بررسی می کند که هر حرفی را در هر قالبی بیان نکند. از این رو مطمئنا پس از انتخاب قالب و در مسیر تولید محتوا، همین فرستنده پیام، عوامل فراوان دیگری را هم بررسی می نماید. پس گیرنده پیام رسانه ای بایست حتما نسبت به جزئیات یک متن رسانه ای و نیز انگیزه های فرستنده از انتقال این پیام حساس باشد.

اسیدپاشی اصفهان مهندسان پیام - دانلود پاورپوینت درس 9 کتاب تفکر و سواد رسانه ای

در پاورپوینت آماده شده برای این درس، به کمک سوژه خبریِ «اسیدپاشی در اصفهان» در سال ۱۳۹۳، و بررسی بازتاب این رویداد تاسف بار در قالبهای مختلف رسانه ای با رویکردهای متفاوت، مفاهیم ظرفیت رسانه ای، متن رسانه ای، فرستنده پیام و اهداف آن را مورد بررسی قرار داده ایم.

جهت استفاده از پاورپوینت های سایت روی گزینه "Read only" کلیک کنید.

Share

دیدگاه‌ها

فیلم سواد بصری هم مال رس نه است اون رو هم میشه در سایت رار بدید؟

برخی از حرفات کامل نیافتاده برای همین دقیق متوجه منظورتون نشدیم...

 

من اصللا بخشی برای داتلود پاورپوینت نمی بینم

الان دقیقا باید از کجا این سایت پاور پوینت رو دانلود کنیم.