دانلود پاورپوینت درس 5 کتاب تفکر و سواد رسانه ای - از بازنمایی تا کلیشه

ارائه دروس کتاب تفکر و سواد رسانه ای ویژه معلمین
تفکر و سواد رسانه ای
پس از آنکه در درس قبل مفهوم بازنمایی پیامهای رسانه ای معرفی شد، در این درس به یکی از تکنیکهای بازنمایی، یعنی «کلیشه سازی» خواهیم پرداخت.

دانلود پاورپوینت درس 5 کتاب تفکر و سواد رسانه ای - از بازنمایی تا کلیشه

حتما بارها برای شما پیش آمده است که وقتی نام کسی را می شنوید سریعا تصویر یا ذهنیتی خاص از آن فرد در ذهن شما شکل می گیرد. این تصاویر ساده سازی شده ی تقلیل یافته همان «کلیشه ها» هستند.

اصلاحات انجام شده در به روزرسانی این پاورپوینت از قرار زیر است:
۱- ویدیوی نظر غربیها راجب ایرانیها برای فهم بهتر مقوله کلیشه سازی اضافه شده است.
۲- دو فن تکرار و تعمیم برای تثبیت کلیشه سازی اضافه شده است.
۳- مثال «زامبی» برای فهم بهتر موضوع کلیشه سازی به همراه دو فیلم و موضوع جدید «ابرکلیشه ها» اضافه شده است.
۴- برخی نوتهای ویژه معلمین و نیز چینش اسلایدها برای فهم بهتر مفاهیم این درس اصلاح شده و نیز برخی ویدیوهای زاید حذف شده است.


پس از آنکه در درس قبل مفهوم بازنمایی پیامهای رسانه ای معرفی شد، در این درس به یکی از تکنیکهای بازنمایی، یعنی «کلیشه سازی» خواهیم پرداخت. حتما بارها برای شما پیش آمده است که وقتی نام کسی را می شنوید سریعا تصویر یا ذهنیتی خاص از آن فرد در ذهن شما شکل می گیرد. در واقع یک مفهوم یا شخصیت به یک عبارت یا تصویر کوچک و ساده تقلیل می یابد. این تصاویر ساده سازی شده ی تقلیل یافته همان «کلیشه ها» یا «انگاره ها» هستند.

بنا به تعریف دکتر مهدی زاده، از اساتید ارتباطات؛ تکنیکِ «کلیشه سازی» (stereotyping)، تعداد اندکی از ویژگی­های ساده، پایدار و به سادگی قابل فهم در یک مفهوم را در نظر می­گیرد و همه چیز درباره آن مفهوم را به آن ویـژگی­ها تـقلیل می­دهد و آن صفات را اغراق­ آمیز و ساده می­سازد و ثابت و ابدی می­پندارد. در واقع کلیشه­ سازی مردم را تا حد چند خصیصه یا ویژگی ساده تقلیل می­دهد. کلیشه عبارت است از تنزل انسان­ها به مجموعه­ ای از ویژگی­های شخصیتی مبالغه­ آمیز و معمولاً منفی. در نتیجه، کلیشه ­ای ­کردن شخصیت­ها عبارت اسـت از تقلیل ­دادن، ذاتـی­ کردن، آشنا کردن و تثبیت «تفاوت».

فیلمهای ضدایرانی - دانلود پاورپوینت درس 5 کتاب تفکر و سواد رسانه ای - از بازنمایی تا کلیشه

در همین راستا به پرسش و پاسخ زیر توجه کنید:

سوال اول- امروز وقتی در دنیا راجع به بمب هسته ای صحبت می کنند مردم دنیا اول یاد کدامیک از این دو کشور می افتند؟ ایران یا امریکا؟
پاسخ اول- احتمالا ایران.

سوال دوم- آیا ایران بمب هسته ای دارد؟
پاسخ دوم- کل دنیا بعد از بیش از ۱۲ سال جستجو نتوانسته اند چنین امری را اثبات کنند.

سوال سوم- تنها کشوری در دنیا که از بمب هسته ای تا کنون علیه یک ملت استفاده کرده است کدام کشور دنیاست؟
پاسخ سوم- امریکا.

سوال چهارم- چه موجودی باعث این تغییر ذهنیت آشکار افکار عمومی دنیا شده است؟
پاسخ چهارم- مطمئنا رسانه.

سوال پنجم- رسانه به وسیله کدام تکنیک این بازنمایی وارونه را انجام داده است؟
پاسخ پنجم- کلیشه سازی.

کلیشه سازی

استوارت هال مراحل کلیشه سازی در ذهن مخاطب را اینگونه توضیح می دهد:

خصوصیات «کلیشه سازی» که یکی از ابزارهای اصلی گفتمان بازنمایی است را می‌توان این گونه خلاصه کرد:
1. جمع شدن تفاوت‌های پیچیده در تصویری یک بعدی از موضوع بازنمایی،
2. ساده سازیِ آن،
3. پیوست کردن ساده سازی به مکان یا موضوعی خاص،
4. شناسایی موضوع از طریق همین نشانه‌ها و شواهد از طریق تکرار.

در واقع برای آنکه تصاویر مدنظر رسانه راجع به یک مفهوم در ذهن مخاطب به یک کلیشه مبدل شود بایست از عنصر تکرار استفاده نمود. مثلا در مثال زیر، در گام اول کلیشه سازی برای شما جا می اندازند که امریکا خوب است. در گام دوم جا می اندازند که آمریکا دوست داشتنی است. در نهایت بدون آنکه آنها این جمله را گفته باشند، این باور در ذهن شما شکل می گیرد که «من آمریکا را دوست دارم».

کلیشه سازی

در ادامه پاورپوینت درس پنجم از کتاب سواد رسانه ای که در آن مفهوم کلیشه سازی با مثالهای متنوعی بسط یافته است به همراه نمونه فیلمهای تدریس این درس آورده شده است. شایان ذکر است که از میان ویدیوهای آورده شده دو ویدیوی اول توسط خود مدرسه آینه تولید شده است.
امیدواریم که این ارائه ها کمکی شایان برای مدرسان و علاقه مندان در راستای ارتقای سواد رسانه ای فرزندان کشور عزیزمان باشد.
-----------------------------------
1. نحوه ی تبدیل بازنمایی به کلیشه یا انگاره را توضیح دهید.
اگر رسانه یا رسانه ها در بازنمایی واقعیت به شکل خاص اصرار بورزند و در طول زمان و به اشکال مختلف آن را تکرار نمایند، می توانند آن بازنمایی را به کلیشه یا انگار تبدیل کنند.
2. کلیشه یا انگاره را تعریف کنید.
نوعی بازنمایی است که در آن، هربار به یاد مفهوم، شخص یا گروه می افتیم، بلافاصله انگاره ساخته شده توسط رسانه ها در ذهن ما می آید و در قضاوت و تصمیم گیری های ما نسبت به افراد و اتفاقات پیرامونمان تاثیر می گذارد.
3. از نمونه های کلیشه سازی مثبت در رسانه را نام ببرید؟ توضیح دهید
بازنمایی اعتیاد در رسانه ها است. معمولا ازمعتادان، قالبی به صورت افرادی کثیف، بیمار، لاغر، در حال افتادن به جوی آب یا کنار خیابان با فقر مالی و خانواده ای نا به سامان در رسانه ها بازنمایی می شود درحالیکه در بخش مرفه جامعه و افراد به ظاهر تمیز و ثروتمند نیز با گسترش پدیده سیاه اعتیاد روبه رو هستیم، ولی از آنجا که بخش مهمی از رسانه ها، احساس مسئولیت اجتماعی می کنند در بازنمایی معتادان می کوشند جاذبه ای حتی حاشیه ای و اندک  نیز برای نسل  جدید و جامعه ایجاد نکنند.
4. عنصر تاثیرگذار در کلیشه را نام ببرید و توضیح دهید
عنصر تکرار نقش کلیدی دارد تکرار باعث می شود  گیرنده پیام بطورناخودآگاه به تعمیم دست بزند
5. هدف اصلی رسانه در انگاره سازی چیست؟
تعمیم در ذهن مخاطب، هدف اصلی رسانه در انگاره سازی است.

 

بزودی إن شاءالله فایلهای اختصاصی و تولیدی خود سایت قرار داده می شود، از شکیبایی شما متشکریم.

Share

دیدگاه‌ها

جاهلیت مدرن مشکل اصلی جهان مدرن

خیلی بده

اگه لینک دانلود راحت تر بیاد عالی میشه

تشکر

عالی ممنون از شما

عالی ممنون از شما

عالی

مطالب رو خیلی قشنگ توضیح داده بود
من کنفرانس این درس رو داشتم و خیلی راضی بودم خداییش