احادیث همسران/ قسمت دوم

همسران

پیامبر اکرم صلّى الله علیه و آله فرمودند: 
اِنَّ خَیرَ نِسائِكُمُ الْوَلُودُ الْوَدُودُ الْعَفیفَةُ، الْعَزیزَةُ فى اَهْلِهَا، الذَّلیلَةُ مَعَبَعْلِهَا، الْمُتَبَرِّجَةُ مَعَ زَوْجِها، اَلْحِصانُ عَلى غَیرِهِ الَّتى تَسْمَعُ قَوْلَهُ وَ تُطیعُ اَمْرَهُ وَ اِذاخَلابِها بَذَلَت لَهُ ما یریدُ مِنها؛ 
بهترین زنانتان، زن زایا، بسیار مهربان و پاكدامن است كه نزد خویشاوندان خود عزیز باشد و در برابر شوهرش فروتن و مطیع، خود را براى شوهرش بیاراید و از غیر او بپوشاند، سخن شوهرش را بشنود و فرمان او را اطاعت نماید و چون شوهرش با او خلوت كند، خود را در اختیار او قرار دهد. 
[كافى، ج ۵، ص ۳۲۴، ح ۱]

*****

پیامبر اکرم صلّى الله علیه و آله فرمودند: 
مَنْ كانَ لَهُ امْرَاَةٌ تُؤذیهِ لَمْ یقْبَلِ الله‏ُ صَلاتَها وَ لا حَسَنةً مِنْ عَمَلِها حَتّى تُعینَهُ وَ تُرضیهُ وَ اِنْ صامَتِ الدَّهرَ وَ قامَتِ اللَّیلَ وَ اَعْتَقَتِ الرِّقابَ وَ اَنْفَقَتِ الاَمْوالَ فىسَبیلِ الله‏ِ وَ كانَتْ اَوَّلَ مَنْ یرِدُ النّارَ ثُمَّ قالَ و عَلَى الرَّجُلِ مِثْلُ ذلِكَ الوِزْرِ وَ الْعَذابِ اِذاكانَ لَها مُؤذیا ظالِما؛ 
هر زنى، كه شوهرش را آزار دهد، اگر تمام عمرش را روزه بگیرد و شب‏‌ها عبادت كند و بنده‌‏ها آزاد نماید و مال‌‏ها در راه خدا انفاق كند، خداوند هیچ نماز و كار نیکى را از او نمى‌‏پذیرد، تا آن‏گاه كه به شوهرش كمک كند و او را از خود راضى نماید وگرنه آن زن اولین كسى است كه به جهنم مى‌‏رود. سپس فرمودند: مرد، هم اگر همسر خود را اذیت كند یا به او ظلم نماید، چنین گناه و عذابى خواهد داشت. 
[ثواب الاعمال، ص ۳۳۵، ح ۱]

​*****

پیامبر اکرم صلّى الله علیه و آله فرمودند: 
لا یحِلُّ لاِمْرَاَةٍ اَنْ تَنامَ حَتّى تَعْرِضَ نَفْسَها عَلى زَوْجِها تَخْلَعُ ثیابَها وَ تَدْخُلُ مَعَهُ فى لِحافِهِ فَـتُلْزِقُ جِلْدَها بِجِلْدِهِ، فَاِذا فَعَلَتْ ذلِكَ فَقَدْعَرَضَتْ نَفْسَها؛ 
هیچ زنى پیش از آن‏كه خود را در اختیار شوهرش قرار دهد، یعنى لباسش را درآورد و با او به بستر برود و خود را به او بچسباند، حق ندارد بخوابد، وقتى چنین كرد در واقع خود را در اختیار شوهرش قرار داده است. 
[مكارم الاخلاق، ص ۲۳۸]

​*****

پیامبر اکرم صلّی الله عليه و آله فرمودند: 
اِنَّ مِن خَیرِ نِسَائَكُم اَلمُتَبَرَّجَةَ مِن زَوجِها الحصَانَ عَن غَیرِه ؛ 
بهترين زنان شما، زني است که براي شوهرش آرايش و خودنمايي کند، اما خود را از نامحرمان بپوشاند. 
[بحارالانوار، ج 103، ص 235]

​*****

امام رضا علیه السّلام فرمودند: 
آغاز شب، چه در زمستان و چه در تابستان ، با زنان آميزش مكن ، اين بدان جهت است كه معده و رگ ها پُرند و اين وضعيت مناسبى [براى آميزش] نيست و بيم قولنج و فلج و لقوه چانه و نِقرس و سنگ [كليه ] و تقطير (چكايش) بول وفتق و ضعف در بينايى و ذهن مى رود. پس اگر قصد آميزش دارد ، بايد در پايان شب انجام دهد، كه براى بدن ، صحت افزاتر و براى فرزنددار شدن اميدبخش تر و براى باهوش شدن فرزندى كه در اين ميان پديد مى آيد، بهتر است . 
[طب الامام الرضا عليه السلام ، ص 64.]

​*****

امام باقر علیه السّلام فرمودند: 
النسآء يحببن ان يرين الرجل في مثل ما يحب الرجل ان يري فيه النسآء من الزينة ؛ 
همان گونه که مردان دوست دارند زينت و آرايش را در زنانشان ببينند، زنان نيز دوست دارند زينت و آرايش را در مردانشان ببينند . 
[مکارم الاخلاق، ص 80 .]

​*****

پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: 
حقک عليه ان يطعمک مما ياکل ويکسوک مما يلبس ولا يلطم ولا يصيح في وجهک؛ 
پيامبر اکرم(صلي الله عليه و آله وسلم) به يکي از زنان درباره حق زن بر شوهرش مي فرمايند: حق تو بر شوهرت اين است که از آنچه خود می خورد به تو غذا دهد، و از آنچه خود می پوشد تو را نيز بپوشاند، و به روی تو سيلی نزند و فرياد نکشد . 
[مکارم الاخلاق، ص 218 .]

​*****

امام علی علیه السّلام فرمودند: 
اذا رأي أحدُكم امرأةً تُعجِبُهُ فليأتِ أهلَه فانّ عند أهله مثلَ ما رأي ... . 
هر گاه فردي از شما زني را ديد و به شگفت آمد به نزد همسرش رود، زيرا نظير آنچه ديده است در همسر خود او نيز هست، پس شيطان را به دل خود راه ندهد و چشم خود را از آن زن برگرداند؛ و اگر همسر ندارد دو ركعت نماز بخواند و بسيار حمد خدا گويد و بر پيامبر و آل او صلوات فرستد، و آن گاه از خداوند درخواست كند كه از فضل خويش (همسري) عطايش فرمايد، خداوند هم از روي مهر و رأفت خود نياز او را برطرف مي سازد. 
[بحار الانوار، ج 10، ص 115]

​*****

پیامبر اکرم صلّى الله علیه و آله در وصیت به امام علی علیه السلام فرمودند: 
یا عَلِیُّ، لا تُجامِعِ امرَأَتَکَ فی أوَّلِ الشَّهرِ ووَسَطِهِ وآخِرِهِ؛ فَإِنَّ الجُنونَ وَالجُذامَ وَالخَبَلَ لَیُسرِ عُ إلَیها وإلى وَلَدِها؛ 
اى على! در آغاز، میان و پایان ماه با همسرت همبسترى مکن؛ چون [در این صورت] دیوانگى، جذام و تباه مغزى به سوى وى و فرزندش خواهد شتافت. 
[بحار الأنوار ، جلد 103 ، صفحه 281 ، حدیث 1 دانش نامه احادیث پزشکی: 1 / 268]

​*****

امام باقر علیه السّلام فرمودند: 
لَهو المؤُمنِ في ثَلاثةِ اشياءٍ التَمتعُ بِالنساءِ و مُفاکهَةِ الاِخوانِ و الصَلاةُ بِالليلِ. 
سرگرمي انسان مؤمن در سه چيز است: کامجويي از زنان (حلال)، خوش گويي با دوستان و خواندن نماز شب. 
[الخصال، ج 1، ص 116]

​*****

پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: 
مَنْ احبَّ انْ يلقي الله مطهراً فليُلْقِهِ بزوجهِ. 
کسي که دوست دارد خدا را با طهارت (درون) ملاقات کند، پس با زوجش زناشويي نمايد. 
[سنن النبي، ص 147]

​*****

امام باقر علیه السّلام فرمودند: 
إنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ کتَبَ عَلَي الرِّجالِ الْجِهادَ وَ عَلَي النِّساءِ الْجِهادَ فَجِهادُ الرَّجُلِ أنْ يَبْذُلَ مالَهُ وَ دَمَهُ حَتّي يُقْتَلَ فِي سَبِيلِ اللهِ وَ جِهادُ الْمَرْأةُ أنْ تَصْبِرَ عَلي ماتَري مِنْ أذي زَوْجِها وَ غِيرَتِهِ. 
خداوند متعال براي مردان جهاد را مقرّر داشت و براي زنان نيز جهاد را منظور داشت و جهاد مردان آن است که مال و جان خويش را در راه خدا ايثارکنند. ولي جهاد زنان آنست که بر اذيت هاي شوهر و غيرت ورزيهاي او صبر کنند. 
[وسائل الشيعه، ج 20، ص 157]

​*****

امام باقر علیه السّلام فرمودند: 
أيما امرأة خدمت زوجها سبعة أيام أغلق الله عنها سبعة أبواب النار وفتح لها ثمانية أبواب الجنة تدخل من أيها شاءت. وقال عليه السلام : ما من امرأة تسقي زوجها شربة من ماء ... . 
هر زني که هفت روز شوهرش را خدمت کند، خداوند هفت در دوزخ را به روي او ببندد و هشت در بهشت را به رويش بگشايد، تا از هر در که خواهد وارد شود و فرمودند: هيچ زني نيست که جرعه اي آب به شوهرش بنوشاند مگر آن که اين عمل او برايش بهتر از يک سال باشد که روزهايش را روزه بگيرد و شبهايش را به عبادت سپري کند. 
[وسائل الشيعه، ج 14، ص 123]

​*****

امام باقر علیه السّلام فرمودند: 
لاشَفيعَ لِلمَرأَةِ أنجَحُ عِندَ رَبِّها مِن رِضا زَوجِها. 
براي زن نزد پروردگارش، هيچ شفيعي کارسازتر از رضايت شوهرش نيست. 
[ميزان الحکمه، ح 7864]

Share