ولادت با سعادت حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله) + آواتار

ضیاءالصالحین
ضیاءالصالحین
ضیاءالصالحین
تصویر خام جهت تایپوگرافی

ولادت با سعادت رحمة للعالمین حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله) تبریک و تهنیت باد.
حضرت محمد بن عبدالله بن عبدالمطلب بن هاشم (علیهم السلام) در عام الفیل (سالی که سپاه ابرهه توسط ابابیل نابود شد[1] ) روز هفدهم ربيع الاول (طبق نظر مشهور شیعه) متولد گردید[2]
رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) فرزند گرامی حضرت عبدالله (علیه السلام) و حضرت آمنه (سلام الله علیها) می باشد، علمای تشیع بر ایمان عبدالله و آمنه دختر وهب و اجداد رسول خدا تا حضرت آدم (علیه السلام) اجماع دارند.[3] و برخی از عامه نیر بر این اعتقاد هستند[4]
علامه طباطبائی(رحمة الله علیه) در این زمینه می فرماید: اجداد پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) همچنان موحد و به دین حضرت ابراهیم (علیه السلام) باقی ماندند، و بدین ترتیب پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) نیز تا پیش از بعثت متدین به دین حضرت ابراهیم (علیه السلام) بودند.[5]
در مورد دین حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) قبل از بعثت نیز در بین شیعه اختلاف نظراتی وجود دارد، در تفسیر نمونه چنین آمده که علامه مجلسى (رحمة الله علیه) شخصا معتقد است که پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) قبل از مقام رسالت داراى مقام نبوت بوده، گاه فرشتگان با او سخن مى‏ گفتند، و صداى آنها را مى‏ شنید، و گاه در رؤیاى صادقه به او الهام الهى مى‏ شد، و بعد از چهل سال به مقام رسالت رسید، و قرآن و اسلام رسما بر او نازل گردید .[6]
از ویژگی های ممتاز رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) طبق قرآن خاتم الانبیاء[7] بودن ایشان است و طبق آیه «تلک الرّسل فضّلنا بعضهم علی بعض» آن پیامبران، برخی را نسبت به برخی برتری دادیم[8] در مقام برتری رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) از تمامی انبیاء و مخلوقات بالاتر است که ایشان می فرماید: خدای متعال، پیامبران مرسل خویش را بر فرشتگان مقرّبش برتری داد و مرا بر تمامی پیامبران و مرسلان ...[9]
و البته از آنجا که ۱۴ معصوم (علیهم السلام) طبق نظر و احادیث شیعه نور واحد هستند[10] بعد از رسول گرامی اسلام ( صلی الله علیه و آله) سایر ائمه (علیهم السلام) بالاترین خلق خداوند هستند، امام صادق (علیه السلام) می فرماید: همانا نزد ما سری از اسرار خداوند و علمی از علم الهی است که نه ملک مقرب و نه نبی مرسل و نه مومن آزموده شده به ایمان توان دریافت آن را ندارد و خداوند کسی را بدان مکلف نکرده است و احدی غیر ما خداوند را به واسطه این علم پرستش ننموده است.[11]

پی نوشت:
[1]. سوره مبارکه فیل
[2]. منتهى الامال، ج 1، ص 13
[3]. تفسیر مجمع البیان، ج4ص90
[4]. مسالک الحنفاء، سیوطی،ص۷۳
[5]. 665 سوال از علامه طباطبائی(ره)،ص97
[6]. تفسیر نمونه، ج‏20، ص507
[7]. احزاب آیه 40
[8]. اسراء آیه 55
[9]. تفسیر صافی،فیض کاشانی،ج 3، ص 198
[10]. بحارالأنوار، ج36، ص223
[11]. الکافی، ج1، ص 402.
-------------------------------------
مطالعه بیشتر:
ویژه نامه ویژه نامه خاتم الانبیاء(صلی الله علیه وآله وسلم)

نکته: برای دانلود و دیدن تصویر در اندازه اصلی روی آن کلیک کنید

Share