اقتصاد مقاومتی، برگ برنده در برابر دشمنان

سید حسین سیدی
اقتصاد مقاومتی

بی تردید یکی از ارکان پیشرفت هر کشوری را اقتصاد آن کشور تشکیل می دهد. برای کشوری مانند ایران که همواره گرفتار تحریم و مشکلات ناشی از آن است، و دشمنانش همواره از حربه اقتصادی بر ضد آن استفاده می کنند، داشتن اقتصادی پویا و بومی، لازم و ضروری است تا ضمن کند نمودن حربه های دشمنان، رشد و پیشرفت را نیز نصیب خود کند. یکی از موضوعات مطرح شده در دیدار رهبر معظم انقلاب با نخبگان، بحث اقتصاد بود. معظم له گفتند: «بارها گفته ایم که با سرمایه گذاری خارجی از جمله(سرمایه گذاری)غربی ها مشکلی نداریم اما نباید اقتصاد کشور به ستونی متکی باشد که با نعره شخصی مثل ترامپ بلرزد. باید به کاهش وابستگی و افزایش قدرت درون زای اقتصادی اهتمام جدی داشته باشیم. اقتصاد ایران باید به «ستونِ توان و ظرفیت داخلی» تکیه کند و سیاست های اعلام شده اقتصاد مقاومتی، پیگیری و اجرا شود.»[1] پیام سخنان رهبری، بی نیازی  کشور با تکیه بر توان داخلی، و وابسته نبودن اقتصاد کشور به جریانات خارج از مرزها(سخنان ترامپ و غیره) است. (گر چه ممکن است بازار ایران از سخنان ترامپ چنان تاثیری نپذیرفته باشد، اما ترس از این گونه تاثیرپذیری ها، همواره وجود داشته و دارد).
عدم وابستگی به دیگران، سیره مومنان
بی شک سربلندی و عزت هر انسانی(بخصوص مومن) در بی نیازی او از دیگران است. امام جواد (علیه السلام) در این زمینه می فرمایند: «عِزُّالْمُؤْمِنِ غِناه عَنِ النّاسِ؛ عزّت و شخصیّت مؤمن در بى نیازى و طمع نداشتن به مال و زندگى دیگران است.»[2] بنابر این حدیث، جامعه اسلامی و مومن ایران، باید سعی خود را در قطع وابستگی به خارج، در همه بخش ها از جمله اقتصاد، بکار گیرد.
نکته؛ وقتی انسان نیازمند باشد، حسرت داشته های دیگران را خواهد خورد. همین موضوع نیز برای کشورها قابل صدق است. کشور عزیز ما نیز از این قاعده مستثنی نیست.
هر گاه کشور ما از لحاظ اقتصادی، حال و روز خوبی نداشته باشد و در عملیاتی کردن سیاست های اقتصاد مقاومتی، تعلل بورزد، متاسفانه شاید شرایطی خواهیم بود که کسانی بگویند: ما از خود چیزی نداریم و این کشورهای اروپایی هستند که همه چیز دارند؛ در حالی که اینگونه نیست، و حتی بر فرض وجود این عقیده باطل، نباید خود را نیازمند و وابسته اروپا و آمریکا نشان دهیم. امام صادق(علیه السلام) فرمودند: «مَا أَقْبَحَ‏ بِالْمُؤْمِنِ‏ أَنْ‏ تَكُونَ‏ لَهُ‏ رَغْبَةٌ تُذِلُّه؛ برای مومن چقدر زشت است که میل و رغبتی داشته باشد که او را به ذلت و خواری بکشاند.»[3]
متاسفانه کسانی در کشور ما در ابتدای توافق هسته ای، آن را در بوق و کرنا می کردند و آن توافق را برای پویایی اقتصاد کشور، عالی توصیف می کردند. اینک پس از دو سال و اندی، نتیجه آن هیاهوی بیجا را در سخنان ترامپ دیدیم، و برجام، اقتصاد کشور را درمان نکرد هیچ، دردهای تازه ای  را هم نصیب اقتصاد کشور و  سایر بخش ها نمود. بنابراین باید بر روی اقتصاد داخلی برنامه ریزی کنیم.
سخن آخر
اگر ایران اسلامی، اقتصادی درون زا و پویا داشته باشد، در مقابل تحریم های خصمانه دشمنان، مقاومت کرده و به آنها نیاز چندانی نخواهد داشت. اقتصاد مقاومتی، طرحی است که ایران اسلامی را در این مسیر یاری می کند.

پی نوشتها:
1ــ کلیک کنید
2ــ الدرة الباهرة من الأصداف الطاهرة، ص 41.
3ــ الكافي (ط - دارالحديث) / ج‏3 / 778.

Share