سیاستی به نام سخنان دو پهلوی دشمنان

موضوع: 
سید حسین سیدی
ترامپ

سخنان خصمانه و کینه توزانه ترامپ علیه ایران، بار دیگر هشدارهای قرآن در زمینه رابطه با بیگانگان را، برای ملت ایران و مسولان آن، آشکار ساخت. قرآن می فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا بِطانَةً مِنْ دُونِكُمْ لا يَأْلُونَكُمْ خَبالاً وَدُّوا ما عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضاءُ مِنْ أَفْواهِهِمْ وَ ما تُخْفي‏ صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآياتِ إِنْ كُنْتُمْ تَعْقِلُون‏؛ اى اهل ايمان! از غير خودتان براى خود محرم راز نگيريد؛ آنان از هيچ توطئه و فسادى درباره شما كوتاهى نمى‏ كنند؛ شدت گرفتارى و رنج و زيان شما را دوست دارند؛ تحقيقا دشمنى [با اسلام و مسلمانان‏] از لابلاى سخنانشان پديدار است و آنچه سينه‏ هايشان [از كينه و نفرت‏] پنهان مى ‏دارد بزرگ ‏تر است. ما نشانه‏ ها [ى دشمنى و كينه آنان‏] را اگر مى ‏انديشيد براى شما روشن ساختيم.»[1] نکته مهمی که این آیه به ما می آموزد، این است که در رابطه با بیگانگان و (دنیای غرب)، مواظب سخنان دو پهلو و فریبنده، و صد البته موذیانه آنها باشیم. نکته ای که رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با نخبگان علمی، آن را تذکر دادند.
فریبکاری، خود را نشان می دهد
واقعیت این است که هر گاه کسی نسبت به دیگری، حسن نیت نداشته و یا قصد فریب طرف مقابل را داشته باشد، غالبا در حرکات و سکنات و سخنان او کم و بیش نمود پیدا می کند. حضرت علی(علیه السلام) می  فرماید:«اضمر احد شيئا الا ظهر فى صفحات وجهه او فلتات لسانه‏؛ هيچ كس در ضمير باطن، رازى را پنهان نمى ‏دارد، مگر اينكه از رنگ چهره و لابلاى سخنان پراكنده او آشكار مى‏ شود.»[2] این رویه همواره در بین دشمنان ایران اسلامی بوده است، و در توافق هسته ای به شکل گسترده ای ظهور و بروز یافت
 در فریبکاری دشمنان ایران اسلامی، شکی نیست، اما هر گاه منافع آنها در موضوعی باشد؛ به صورت مرموزانه عمل نموده و با سخنان دو پهلو، در پی رسیدن به اهداف نامشروع خود هستند. همین ترامپی که اینک، سپاه پاسداران را به دخالت در منطقه(سوریه و عراق) محکوم می کند، در زمان انتخابات، اوباما و دیگران را عامل دخالت در منطقه(پیدایش داعش برای فتنه در منطقه) می دانست. نکته ای که رهبر معظم انقلاب در دیدار با نخبگان علمی به آن اشاره کردند.[3]
اروپا، دنباله رو سیاست دو پهلوی آمریکا
 پس از سخنان خصمانه ترامپ در باره ایران، کشورهای اروپاییِ دخیل در مذاکرات هسته ای، سیاستی دو پهلو را پیش گرفته اند. رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیر خود گفتند: «اروپایی ها با درک اینکه برجام به نفع آنها و امریکایی هاست، با سخنان رئیس ‌جمهور امریکا درباره پاره کردن برجام مخالفت کردند که این موضعگیری خوب است اما کافی نیست. اروپایی ها باید مقابل اقدامات دولت امریکا از جمله نقض برجام همچون تحریم هایی که انتظار دارند از کنگره بیرون بیاید بایستند و از هم صدایی با امریکایی ‌ها در مسائلی نظیر قدرت دفاعی ایران و حضور ایران در منطقه بپرهیزند چرا که ما مطلقاً هم آوازی اروپایی ها با زورگویی های امریکا را قبول نمی کنیم.»[4] این سخنان رهبری گویای آن است که نباید ما به سخنان دو پهلوی اروپا دلخوش باشیم، و بدانیم که اگر اروپا در نقض برجام با آمریکا(در ظاهر) همنوا نیست، به خاطر منفعت داشتن برجام برای آنهاست؛ نه اینکه واقعا اروپایی ها خوب هستند و می خواهند که در این قضیه با عدالت و احترام متقابل و... رفتار کنند.
سخن آخر
قرآن کریم، سیاست دو پهلوی کفار را برای مسلمین بیان می کند، تا جامعه اسلامی در دام سیاست دو پهلوی اجانب نیفتد. نکته ای که این روزها در جریان سخنان ترامپ، خود را به خوبی نشان داد.

پی نوشت
1ــ آیه 118 آل عمران
2ــ أصول الكافي، ترجمه مصطفوى، ج‏2 ، ص61

3ـــ کلیک کنید
4ـــ همان

 

Share