بوی سرزنش برجامی، از این تمجید بلند است

موضوع: 
سید حسین سیدی
استاد سرشناس دانشگاه میشیگان امریکا

بعد از اظهارات خصمانه و قلدرمآبانه ترامپ علیه ایران، واکنش های زیادی از طرف کشورها و شخصیت ها به این سخنان سخیف، ابراز شد. در این میان، واکنش استاد دانشگاه میشیگان آمریکا جالب و خواندنی است. «این استاد سرشناس آمریکایی می نویسد: «آیت الله علی خامنه ای همواره یکی از منتقدان مذاکره ایران با ایالات متحده بوده است که(معتقد است امریکا)  قدرت امپرپالیستی جنگ طلب است که همواره زیر حرف های خود می زند و بهانه ای پیدا می کند تا به ایران آسیب برساند. (آیت الله) خامنه ای در ابتدای شروع مذاکرات گفت: من قبلاً هم گفتم... به مذاکرات خوش بین نیستم، اما من مخالف هم نیستم... چیزی که وزیر خارجه و مقامات ما شروع کرده اند ادامه خواهد یافت و ایران تعهدات خود را نقض نخواهد کرد اما باز می گویم بی فایده خواهد بود و راه به جایی نخواهد برد...»[1] این استاد دانشگاه در ادامه، پیش بینی رهبر ایران از روند توافق هسته ای، را یک پیش بینی پیامبرگونه خواند.
نکته ی مهمی که در سخنان این استاد دانشگاه، توجه ما را به خود جلب می کند، این است که اشتباه فاحش ما را حتی غیر خودی ها متوجه شدند.
خدایا! مباد روزی که سرزنش بشویم
قرآن از زبان حضرت ابراهیم(علی نبینا و آله و علیه السلام) و یارانش می فرماید: «رَبَّنَا لَا تجَعَلْنَا فِتْنَةً لِّلَّذِينَ كَفَرُواْ؛ پروردگارا، ما را وسيله آزمايش كسانى كه كفر ورزيده ‏اند قرار مده (كه ما را به زبان يا به عمل بيازارند، يا براى امتحان آنها ما را به مصائبى گرفتار مساز).»[2] این آیه برای جامعه ما، پیام مهمی دارد و آن اینکه  نباید کاری کنیم که غیر خودی ها و دشمنان امام و انقلاب، با گفتار و حرکات خود،  عملکرد ما را به چالش بکشند. به عبارت دیگر، سخنان استاد دانشگاه آمریکایی گر چه در ظاهر، تمجید از رهبر ایران است، اما در اقع، حاوی سرزنش و توبیخ است. زیرا که او می فهماند: مسئولان نظام، سخنان رهبری را چندان جدی نگرفتند. سخنانی که بر گرفته از آیات قرآن بود.
البته مذاکره کنندگان ایرانی با زحمت و جدیت مذاکره کردند، اما در این میان، غفلت هایی هم شد که کار را به فرافکنی ترامپ و زیاده خواهی او کشاند.
اعتماد بیش از حد به ناقضانی صد درصد
قرآن در زمینه رابطه با غیر خودی ها می فرماید: «يَاأَيهُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَتَّخِذُواْ عَدُوِّى وَ عَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاءَ تُلْقُونَ إِلَيهْم بِالْمَوَدَّةِ وَ قَدْ كَفَرُواْ بِمَا جَاءَكُم مِّنَ الْحَق؛ اى اهل ايمان! دشمنان من و دشمنان خودتان را دوستان خود مگيريد، شما با آنان اظهار دوستى مى‏ كنيد، در حالى كه آنان به طور يقين به آنچه از حق براى شما آمده كافرند.»[3]
باید پیش از هر سخنی بگوییم که این آیه، مخالف ایجاد رابطه و مذاکره و غیره نیست، اما هشدار می دهد که ای مسلمانان، ای جامعه ایران اسلامی، با کسانی طرف هستید که حق و حقوق شما را(حتی امور غیر دینی مثل حق هسته ای) به رسمیت نشناخته و حتی اگر شما تعهدات خود را بجا آورید، آنها نقض عهد می کنند. نقض  عهدی که استاد دانشگاه آمریکایی نیز به آن اشاره کرد.
سخن آخر
استاد دانشگاه آمریکایی با اشاره به پیش بینی پیامبرگونه رهبر انقلاب از توافق هسته ای، در واقع به سرزنش کسانی پرداخت که خیلی به آمریکا امید بسته بودند.

پی نوشتها:
1ـــ کلیک کنید
2ــ آیه پنج ممتحنه با ترجمه مشکینی، ص549
3ــ آیه یک ممتحنه.

Share