زنان باید جهاد خود را جدی بگیرند

سید حسین سیدی
خانه داری و اشتغال بانوان

هر چند بحث اشتغال زنان، منافات چندانی با حجب و حیای زنان ندارد؛ ولی اسلام بر موضوع اشتغال زنان تاکیدی ندارد و جهاد زن را خوب شوهرداری و خانه داری او می داند. مولی الموحدین می فرماید: «جِهادُ المَرأَةِ حُسنُ التَّبَعُّلِ؛ جهاد زن خوب شوهردارى كردن است»[1]
البته کسی منکر نمی شود که ممکن است یک زن هم مشغول کار باشد و هم به تا حدودی به خانواده و همسر خود برسد، ولی باید این واقعیت را هم قبول کرد که در بسیاری از موارد؛ اشتغال زنان سبب بروز آسیبهایی خواهد شد. برخی از اختلافات خانوادگی، نتیجه اشتغال زنان و نبودن زوجین در کنار هم است. طبق فرهنگ ما معمولا وقتی مردی از بیرون بر می گردد، دوست دارد خانه تمیز و مرتب بوده وغذایی هم برای او طبخ شده باشد؛ اما وقتی که همسر او در خانه حضور ندارد، و هنگامی هم که بر می گردد، خسته و کوفته است و به جای روحیه دادن به مرد، طبعا نیاز به روحیه و آرامش دارد، بروز اختلافات و بگومگوها، دور از انتظار نیست.
اسلام عزیز خانواده را مرکز مهر و محبت قرار داده است
و از نشانه های اوست که همسرانى از جنس خودتان براى شما آفريد تا در كنار آنان آرامش يابيد، و در ميانتان مودت و رحمت قرار داد»[2] و اگر قرار باشد با شاغل بودن زنان به این امر مهم خدشه وارد آید، تشکیل خانواده، ارزش مطلوب خود را نشان نخواهد داد، و شاید یکی از علتهایی که اسلام، تهیه مخارج زن را بر عهده مرد گذاشته[3] برای همین باشد که زنان، دغدغه اشتغال نداشته و هم و غم خود را بر روی خانه داری قرار دهند.
بحث محروم شدن فرزندان از مهر مادری و سپردن بچه ها به مهد کودک(که تاثیرش در آینده ها نمایان خواهد شد) نیز گوشه ای دیگری از پیامدهای اشتغال بانوان است.

پی نوشتها:
1ــ کافی(ط -الاسلامیه) ج5، ص9.
2ــ آیه 21 روم.
3ــ به رساله های علمیه باب احکام ازدواج مراجعه شود.

Share