دو نکته در تربیت فرزند

سید حسین سیدی
تربیت فرزندان,تربیت,گنجینه تصاویر ضیاءالصالحین

معمولا والدین، برای تربیت بهتر فرزندان از موفقیت های خود و سختیهایی که برای دستیابی به آن موفقیتها کشیده اند، داستان‌هایی را نقل می کنند. هر چه این داستانها هدفمندتر  باشد، بدون شک والدین در تربیت نسل آینده، موفقتر خواهند بود.
مهمترین نکته ای که والدین به فرزندان خود می آموزند، تلاش در زمینه موفقیت است. قرآن می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ‏ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِم‏[رعد/11] همانا خداوند بر هيچ گروهى آنچه را دارند (از نعمت و رفاه يا بلا و سختى) تغيير نمى ‏دهد تا آنكه آنان آنچه را در خود دارند (از ايمان و كفر يا طاعت و فسق) تغيير دهند.» اما باید دانست که موفقیت در زندگی به عوامل متعددی بستگی دارد، که باید والدین به فرزندان خود بیاموزند.
1ــ عوامل معنوی: هر چه والدین، فرزندان خود را به سوی عوامل معنوی سوق دهد، کار و تلاش فرزندانشان برای موفقیت، علاوه بر مشروع بودن، قانونی و بی دغدغه خواهد بود. امام صادق(علیه السلام) می فرماید: «اعْلَمْ أَنَّهُ لَا يَنْفَعُ اجْتِهَادٌ لَا وَرَعَ فِيه[1] بدان که کوششی که در آن پارسایی نباشد، سودی ندارد.» می  دانیم که اگر تلاش و کوشش انسان با حلال و حرام الهی همراه نباشد، متاسفانه شاهد سرقت ها، کلاهبرداریها و غیره خواهیم بود.
2ــ استقامت و پر تلاش بودن: با ماشینی شدن جامعه، افراد به دنبال اینند که برخلاف گذشتگان با کمترین کار و تلاش، بشترین سود را به دست آورد؛ در حالی که چه بسا این رویکرد، انسان را به مقصود نرساند. این نکته، نکته مهمیست که والدین باید به فرزندان خود بیاموزند. حضرت علی(علیه السلام) می فرماید: «الْعَمَلَ الْعَمَلَ ثُمَّ النِّهَايَةَ النِّهَايَةَ وَ الِاسْتِقَامَةَ الِاسْتِقَامَةَ[2] کار کنید و آن را به پایانش رسانید و در آن پایداری کنید.»

----------------------
پی نوشتها:
1ــ کافی (ط – الاسلامیه) ج 2 ، ص 76
2ـــ  نهج البلاغة( للصبحي صالح)‏، ص252

Share