زندگی عاقلانه، ارمغان بکارگیری تجربه

سید حسین سیدی
توکل, تدبیر

هر انسان عاقلی می داند که باید برای زندگی خود برنامه و اهداف مشروعی داشته و موقعیت شناس باشد. افراد جامعه اسلامی نیز باید موقعیت شناس بوده و کارهای خود را با منطق و دوراندیشی پیش ببرند، و اگر از روی غفلت گرفتار مشکلات و آسیبها شدند، باید با عزم و جزمی دوباره برای تاوان و تدارک دوباره کارها، جبران مافات کنند. امام هادی(علیه السلام) در حدیثی فرمودند: «اُذکُر حَسَراتِ التَّفریطِ بِأَخذِ تَقدیمِ الحَزمِ[1] به جای حسرت و اندوه برای عدم موفقیتهای گذشته، با دوراندیشی جبران کن.»
حدیث فوق به ما می آموزد که شکستهای زندگی را باید با اراده و پشتکار جبران نمود، و با عبرت گرفتن از شکستها و بکارگیری تجربیات، آینده ای بهتر را برای خود ترسیم کنیم. چنانکه مولای متقیان می‌فرماید: «الحَزمُ حِفظُ التّجرِبةِ[2] دورانديشى، نگهدارى تجربه است.»

جوانی که می بیند دوستانش با بی تدبیری و ناپختگی، ناخواسته از زندان و کمپهای ترک اعتیاد، سر در می آورند، باید این تجربه تلخ را سرلوحه زندگی خود قرار دهد و با دوراندیشی و آینده نگری، در انتخاب دوستان خود دقت بیشتری کند.
موضوع دوراندیشی و استفاده از تجارب، باید برای مسولان جامعه اسلامی اهمیت بیشتری داشته باشد، و چه در سیاست داخلی(اولویت بندی کارها) و چه در سیاست خارجی(برجام)، از تجربه ها غفلت نکنند. مخصوصا در سیاست خارجی که با موضوع عزت و اقتدار جامعه اسلامی در ارتباط است.
خداوند همه ما را در استفاده از تجارب گذشته و دوراندیشی در امورات زندگی یاری فرماید.

پی‌نوشتها:
[1]. بحار الأنوار( ط- بيروت)‏، ج75، ص370.
2ــ شرح آقا جمال خوانسارى بر غرر الحكم و درر الكلم‏‏، ج1، ص238.

مطالب مرتبط: 
Share